Kuppen som räddade mässan

I helgen var det Eget Företag-mässa i Älvsjö och Driva Eget var förstås där och träffade läsare och blivande läsare. Jag och Anders Andersson föreläste också om hur man gick från start till lönsamt företag.

Det var fantastiskt kul – men det var nära på att mässan slutade i besvikelse.

Vi kom nämligen dit bara för att se att vår monter, som vi i år uppgraderat till en större variant, var placerad precis vid ingången. Perfekt, kan man tycka, men problemet var bara att de flesta besökarna bara gick förbi oss! Alla var ju på väg i i själva centrum av mässan, så de var inte så sugna på att stanna och teckna en prenumeration.

Men ”erfaren” mässutställare som jag är (läs: fått göra det bästa av situationen med minimontrar på 4 kvadratmeter när jag drev min egen tidning Dentalmagazinet), gick jag ett snabbt varv kring mässan och såg precis vad jag sökte:

En liten, tom plats mitt i smeten som skulle passa Driva Eget perfekt.

– Deppa inte, sa jag till Anders (vilket han i och för sig aldrig gör). Vi gör en gerillakupp!

Så vi tog två rollups och en pirra med tidningar och ställde oss på miniplatsen mitt i smeten. Där pratade vi sedan med läsare, sålde prenumerationer och visade upp Driva Eget. Det var minst sagt en succé, om jag får säga't själv.

I vår vanliga monter stod i stället duktiga Johannes och pratade med folk på väg ut från mässan. Där hade vi fått till ytterligare en mässkupp: vår filmare Annika Widebeck kom nämligen körande med sin lilla elbil. Den fick stå kvar i montern och lockade massor av folk som ville provsitta.

Till nästa år har vi lärt oss: Hellre liten och mitt i smeten – än större och ensam i utkanten. Småföretagarlogik när den är som bäst.
 

Jag och Anders i Annikas lilla Renault Twizy.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev