Kunden äger ditt rykte – inte du! 3 funderingar

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 11 januari, 2015

Låt oss fundera ett ögonblick på hur mycket vi anstränger oss för att bygga vår profil som förhoppningsvis ska ligga till grund för ett bra varumärke.

Vi jobbar så hårt på att kommunicera ut i alla kanaler hur vi vill att omgivningen ska uppfatta oss att vi ibland glömmer av att det inte är vi själva som styr bilden, det är faktiskt kunden. Allt vi gör för våra kunder är ju det som bygger bilden i kundens ögon, inte hur vi väljer att beskriva den.

När du startar ditt företag har du möjlighet att berätta vad du vill stå för. När du har kört på ett tag betyder din egen beskrivning mindre och mindre, kunden har tagit över verklighetsuppfattningen. Skrämmande eller hur?Tänk hur mycket som spenderas på glödande beskrivningar om vad ett företag står för – men ingen har förankrat det hos medarbetarna. Eller att företag förändras över tiden.

Några tips för dig som jobbat på ett bra tag:

1 Vad säger kunderna egentligen om dig och ditt företag?

2 Stämmer kundernas och din bild av ditt företag?

3 Vilka bra citat kan du använda dig av i säljarbetet? (Mer sant vad kunder säger än vad du själv väljer att säga!)