Krångla inte till det! 3 enkla grundtips för att kolla din idé.

Ulla-Lisa Thordén

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 29 maj, 2016

Eftersom jag ofta arbetar med entreprenörer, får jag ta ställning till allehanda idéer. De är mer eller mindre färdigbakta.
Jag minns ett tillfälle där jag efter en hel timmes förklarande fortfarande inte hade greppat vad de två entreprenörerna egentligen hade för idé. Det kan ju i och för sig bero på att jag är korkad. Det kan också bero på att de varken kunde beskriva vad idén gick ut på (erbjudandet) eller nyttan för kunden. De hade dessutom fått finansiering för eländet och jobbade hårt på att söka upp kunder för ett göra en slags marknadsanalys (mycket bra start förstås).
Deras säljmöten blev långa och tradiga. De stackars tilltänkta kunderna begrep inte heller vad det hela handlade om.
Entreprenörerna hade kontorsplats, en liten lön och så småningom hjälp av mentorer och coacher (däribland mig).
Jag avsade mig snabbt uppdraget, det gick inte att rädda idén. Så småningom lades projektet ned, till deras stora förtrytelse – de var verkligen förälskade i sin idé.
Det jag reagerar på är att de inte hade fått rött ljus tidigare i processen!

Mina tips till dig är alltså följande:

1 Om du inte kan förklara din idé och nyttan av den i få meningar är den troligen för krånglig för kunder – det man inte förstår säger man inte ja till eller spenderar pengar på.

2 Om någon försöker säga detta till dig på ett tidigt stadium – lyssna noga!

3 ”Kill your darlings” – var redo att vända, vrida och justera idén tills den blir begriplig och nyttig.

En av de mest populära TV programsidéerna de senaste åren kan sammanfattas i tre ord – gör om det om du kan. Idén är ”känt folk dansar”, alltså Let´s Dance. Dessa tre ord täcker upp en hel produktion med hur många ingredienser som helst, men kan det sammanfattas bättre?

Ibland kallas en kort idébeskrivning för ”elevator pitch”, men för mig är det mer än retorik.
Det ska inte bara låta bra, det ska innebära ett löfte om en framtida nytta som man verkligen vill bjuda kunder på.
Mer om detta kan du läsa om i någon av mina (eller andras) böcker – antingen du ska starta företag, utveckla nya idéer eller testa andras idéer.
Våga säga att du inte begriper. Rädda en entreprenör idag.