”Konkurrerar ni inte ut er själva med nya sajten?”

Anders Andersson

Publicerades: 17 april, 2014

I ett par månader, ofta både dag och natt, har småföretagaren Per Forsberg och hans team på X-Com i Eskilstuna slitit med att göra en ny sajt för Driva Eget. I Stockholm och Uppsala har Camilla Björkman, Maja-Stina Fransson och jag samtidigt uppdaterat och skrivit hundratals artiklar – de senaste under ett par dygns hårdkörning.

Senaste lägesrapporten kom från Camilla kl 00.53 i natt och från Per ytterligare ett par timmar senare.

Resultatet är det som nu rullar framför dina ögon – en sajt som vi själva känner oss stolta och nöjda över.  Och som ändå bara är början på Driva Egets nya stora digitala satsning.

Du blir säkert överrumplat och har svårt att hitta på det sätt som du vant dig vid. Så är det alltid innan man blir van vid något.

Nu hoppas vi att du tar dig tid och försöka känna dig som hemma. Klicka runt i alla skrymslen och vrån i den totalrenoverade och ommöblerade miljön. Då hoppas vi att du ska hitta sådant som ger dig  både hjälp och lust när du driver ditt företag.

Missa inte de senaste kalkylerna – den om skillnaden mellan att handla privat eller på firman eller den om hur man med vår interaktivitet hittar rätt pris.

Jag startade driva-eget.se i mitt enmansbolag 2008. Sedan dess har den entusiastiske och skicklige webbentreprenören Linus GlansholmFramkant Media skötte det mesta kring sajten. Han har gjort ett utmärkt jobb, och jag vill så här offentligt tacka honom för det.

Denna sajt har varit så bra att vi drivit och utvecklat den ända tills nu sex år senare – och det är en oändlig tid i den ständigt föränderliga webbvärlden.

Nu är tidningen såld till mediaföretaget LRF Media. Jag jobbar kvar med samma glöd som om jag fortfarande vore ägare. Men internetsajter i en stor koncern måste göras på ett annat och mer enhetligt sätt än i ett enmansföretag. Det är bakgrunden till att X-Com nu utvecklat denna sajt i WordPress.

– Men om nu sajten är så bra behöver man väl inte prenumerera på Driva Eget? Konkurrerar ni inte ut er själva, undrar en skeptiker i min närhet.

Så är det naturligtvis inte. I det nya medialandskapet måste man ha många ben att stå på om man ska lyckas. För att klara det krävs det ofta både ordentliga resurser och stordriftsfördelar. Detta var främsta anledningen till att jag sålde.

Dessa olika ben har vi nu börjat skaffat oss – den nya sajten, appar i både Ipone och Android, eventverksamhet, webb-kurser, systertidning för moderbolaget LRF. . .

Men kärnverksamheten är fortfarande tidskriften Driva Eget. Den behövs minst lika mycket som tidigare i dagens enorma mediautbud.

Internet är oslagbar när det gäller att söka efter information. En tidning är något annat. Vad som skiljer fick jag höra häromdagen höra av prenumeranten Nina Johansson,  ägare till Ninas konditori i Mörrum:

– I varje nummer av Driva Eget får man veta en massa nyttiga saker som man inte visste att man behövde veta.

Jag kan inte säga det bättre själv.

Glad Påsk