Klart du ska tacka journalisten, men för rätt saker

Journalister är speciella på sina speciella vis.
   Har du varit med i tidningen eller tv-soffan – tacka ALDRIG journalisten för att din försäljning tredubblades efteråt.
   Då var det kanske sista gången du var med, i alla fall i den tidningen.

Missförstå mig rätt nu. Självklart ska du tacka journalisten för att du fick chansen att bli intervjuad. Om du tyckte det var kul, läskigt eller spännande, så ska du så klart säga det också.

Och om du skulle vilja medverka igen – kläck ur dig det i nästa andetag.

Absolut.

Bild av en tusenlappMen – tacka ALDRIG en journalist för…  

  • …att du fått ökad försäljning tack vare artikeln.
  • …att du fick chansen att sprida ditt varumärke eller företagsnamn.
  • …eller att dina konkurrenter nu är gröna av avund.
     

Då är du rökt.

För journalister är, som sagt, speciella på sina speciella vis (precis som du och jag).

I journalisternas natur ligger att vara allergiska mot ”sälj”. (Journalister pratar ibland om att ”sälja in” en artikelidé eller att en rubrik kan vara ”säljande” – men det handlar en annan sorts sälj, inte om att tjäna pengar.)

Här behöver jag kort gå in på vad den här ”säljallergin” beror på. Det handlar faktiskt om något så fint och viktigt som demokrati. Journalister arbetar i demokratins tjänst. De ska granska, beskriva, gräva. Det som förmedlas i gammelmedierna ska vara sant och relevant.

En förutsättning för att journalister att kunna arbeta i demokratins tjänst är att de är oberoende. Oberoende av politiska partier, intresseorganisationer, företag… Bland annat ditt, dessvärre.

Allt journalister bestämmer sig för att ta med i tidningar och radio- och tv-program ska vara ”journalistiskt motiverat”. Det låter lite högtravande, men jag lovar att frågan kastas ut på många redaktionsmöten över hela landet varendaste dag: ”Är det här verkligen journalistiskt motiverat?”

Nu kommer det fina i kråksången, för dig som företagare.

Om svaret är JA på frågan om idén är journalistiskt motiverad, och det alltså blir en artikel eller ett tv-inslag, så gör det (i de flesta fall) ingenting om ett företag samtidigt råkar må gott av publiceringen.

Ditt företag, till exempel.

Eller med andra ord:

Om journalisterna tycker att din artikelidé är tillräckligt intressant, så kan du få ett ja – även om ditt företag skulle kunna tänkas tredubbla försäljningen efter en publicering.

Det är klart att man som företagare blir tacksam om man blir intervjuad i en tidning och efter det tredubblar sin försäljning. Det fattar ju journalisten också.

Men – här måste du ”spela spelet”.

För om du tackar journalisten för din ökade försäljning, låter det i journalistens öron så här:

”Tack, kära så kallade journalist, för att du struntade i att vara oberoende, granskande och sanningssökande – och i stället lyfte fram mitt företag så bra att det blev klirr i kassakistan nästan direkt.”

Burr, tänker varje sann journalist.

Så gör så här i stället.

Tacka för att du fick vara med. Tacka för att du hade kul, och för att du fick tillfälle att dela med dig av dina kunskaper och sprida din passion. 

Jag lovar att du kommer att få djupt kända tack tillbaka från journalisten. 

Både för att du ville vara med.

Och för att du så frikostigt bjöd på din tid, delade med dig av dina kunskaper och inspirerade läsarna, lyssnarna och tittarna med din passion. 


Nyhetsbrev