Klart du ska skriva en pressrelease!

Anna Fagerström

Publicerades: 17 september, 2012

Pressreleaser – suger eller duger?
Det beror på vem man frågar.

Medeljournalisten kanske svarar ”suger”.

De, alltså pressreleaserna (inte journalisterna), kloggar lätt igen redaktörernas inboxar, och många har dessutom kommit alldeles fel.

Kicki Theander (t v) och Paula Goldea. En som däremot tycker att de duger är företagaren Kicki Theander, Middagsfrid. Alltså hon som kom på det där med matkassar hem till dörren.  

”Alla pressmeddelanden kanske inte ger jättestor spridning, men även om vart femte gör det så är det värt det,” säger Kicki Theander. 

Och hennes mediestrategi har hjälpt hennes företag att växa. I dag räknar jag till 22 medarbetarbilder på Middagsfrids kontaktsida. 

En annan som använder pressreleaser med framgång är Paula Goldea, Bergshamra fotvård. Hennes intensiva strategi har resulterat i att hon varit med i TV4-s Nyhetsmorgon hela tre gånger.

Och frågar du mig så säger jag så här: Om du har något att säga är det klart att du ska skicka en pressrelease. 

Här får du tre tips som hjälper dig att nå fram:

Skicka bara till redaktioner du faktiskt tror kan vara intresserade.

En nyhet i varje pressrelease. Annars sänker du värdet på varje nyhet.

Satsa på bra bilder. Det kan förvandla en notis till en halvsida.

Om du vill veta mer om Kicki Theanders och Paula Goldeas mediastrategier kan du kika här.