Käpphästen som ständigt måste upprepas

Anders Andersson

Publicerades: 13 mars, 2013

Du har väl sett i nya numret av Driva Eget att jag lämnat över taktpinnen som chefredaktör till Camilla Björkman.

Många gånger har jag gett råd kring generationsskifte. Nu när vi gör vårt eget generationsskifte följer vi naturligtvis det viktigaste rådet – att den nya och gamla generationen länge ska jobba parallellt.

För oss är generationsskiftet en offensiv satsning – tidningen och sajten får två profiler och jag får mer tid för att hinna skriva och driva nya projekt. Läs mer här.

När Camilla och jag gick inför igenom vilka käpphästar som är viktiga för Driva Eget fick vi ihop dubbelt så många som det nog skulle blivit om bara en av oss funderat på saken.

En av de sex som vi fått ihop har du kanske hört förut – att det är lättare än många tror att slå storföretagen.

Detta är så viktigt att det tål att upprepas i olika tappningar. Så här utvecklar jag den käpphästen:

Rent teoretiskt är det mycket som talar för att ett stort företag har större chans att lyckas än ett litet – de kan få stora rabatter vid sina inköp, anställa egna experter, rationalisera och få ned kostnaden genom att producerar i stora serier.

Men trots sådana skalfördelar klarar tusentals småföretag av att slå storföretagen. Är du själv en sådan så nominera dig själv här i vår tävling David mot Goliat som .

Det viktigaste är att du på olika sätt markera att du är liten – att utnyttja de fördelar finns med att vara liten. Här är mina fem bästa råd till dig som vill lyckas med att slå de stora:

  1. Var personlig. Om du har en kund som vill ha konsulthjälp eller köpa exempelvis en stor datautrustning så poängtera att du själv och ingen annan ska sköta allt och att du personligen tar ansvar.
  2. Ge bättre service. Betona för kunden att du kan ge snabbare service eftersom du har färre kunder och mindre administration än storföretaget. Betona att du helt enkelt inte har råd att ha missnöjda kunder.
  3. Var flexibel. Eftersom du inte tillverkar så stora serier eller har så mallade produkter och tjänster så kan du lättare än de stora anpassa dig till kundens behov. Du kan lättare skräddarsy bra lösningar och förmodligen leverera dem snabbare.
  4. Håll lite lägre priser. Eftersom du har lägre fasta kostnader än de stora kan du förmodligen hålla en något lägre prisnivå. Men se upp så att du inte säljer så billigt att det blir förlust.
  5.  Fokusera på kärnverksamheten. Om konjunkturen har försämrats och du jobbar i en bransch som går dåligt måste storföretaget ägna sin tid till mycket annat än kärnverksamheten – att dra ned kostnader och diskutera personalnedskärningar som drar ned stämningen bland de anställda. Eftersom du som liten varken har stora kostnader eller stor personal kan du fokusera på kärnverksamheten och ha chans att ta marknadsandelar av de stora.