Kapningförsök 2 – en fräckare variant

Anders Andersson

Publicerades: 17 november, 2012

Nu har jag utsatts för ett nytt kapningsförsök. Brottslingarna är nu ute efter mitt bankkonto – och  nu är metoden betydligt fräckar än det jag berättade om Blocket i förra inlägget.

Nu utger de sig att för komma från Handelsbanken. De skriver att de vill skydda mig för sådan internetbedrägerier som de själva sysslar med. Så här står det i mailet som jag fick med rubriken VIKTIGA ÅTGÄRDER KRÄVS

Kära Kund,

Handelsbanken visar en stor oro och vill höja säkerhet och integritet i alla våra bankkonton. Vi skulle vilja fästa er uppmärksamhet på följande. Förra året hade Handelsbanken tillsammans med många andra svenska banker, flera storskaliga internet-bedrägerier. Det är därför vi de senaste månaderna, påbörjade ett stort projekt för att bekämpa dessa internet-bedrägerier.

Alla dina online-konton bör kopplas till en nyutvecklad säkerhetssystem, som möjligt gör misstänkta rörelser och utvecklingen i ditt online bankkonton snabbt spåras ned och lösas.

Det har visat sig att ditt online Handelsbanken konto fortfarande inte är utrustade med det nya säkerhetssystemet. Vi behöver 5-10 minuter av din tid att slutföra den här uppdateringen för att säkerställa att ditt konto uppfyller våra nya säkerhetsåtgärder.

Till att börja denna process, kan du använda följande länk: https://handelsbanken.se/upgrade

En tjänsteman från Handelsbanken kommer att kontakta dig efter uppdateringen för att slutföra hela processen. När hela processen är klar kommer du att fortsätta använda våra online banktjänster med stöd av ett förbättrat säkerhetssystem. Vi vill tacka er på förhand för ert samarbete.

Med vänliga hälsningar

Kundtjänst

Än en gång:

  • Banker, kontokortsföretag eller liknande företag kommunicerar aldrig med sina kunder i mejl kring sådana här frågor.
  • Lämna aldrig ut bankuppgifter eller kontokortsuppgifter i mejl eller i telefon.
  • Var kritisk till allt som kommer i mailboxen från dem du inte känner.  

  •