Julen kan vara rätt tid att släppa nyheten

Anna Fagerström

Publicerades: 17 december, 2012

Antar att du, precis som många andra, är mest fokuserad på julen just nu. Och nu dröjer det inte många dagar innan de flesta av oss kan sjunka ner i sofforna och knäcka nötter framför Kalle Anka.

För nyhetsjournalister kan julen vara en liten prövning. De som brukar se till att nyheter uppstår är ju nämligen också lediga. Till exempel artister, politiker, sportstjärnor och vd-ar. Men nyhetstidningar och nyhetssändningar ska ut ändå och något ska de innehålla.

Därför har de flesta fyllt en ”julsäck” med i förväg skrivna artiklar och inslag. Dessa portioneras ut på tidningssidor och i sändningar under jul- och nyårshelgen, tillsammans med rapporter om vädret och trafiken.

I övrigt brukar det inte hända så mycket (och det ska vi ju vara glada för). Vilket innebär att det för den smarta företagaren kan finnas utrymme för en PR-handling. 

Helt enkelt: Du som har en nyhet, liten eller stor, och undrar när den får bäst genomslag. Fundera på om du kanske kan släppa den under mellandagarna.

Eller kanske rentav på självaste julafton.

Kanske blir pressreleaser aldrig lästa med större intresse än just då. Och en liten nyhet kan växa och bli stor.

God jul!

 

PS Har du svårt att komma på vad du ska köpa i julklapp? Här är två förslag:

1) Skänk en get för 200 kronor via Action aid, eller

2) skänk 60 doser poliovaccin för 72 kronor från Unicef.

Du betalar på nätet och får fina gåvobevis. Och presenterna blir garanterat uppskattade.