Jag har en appidé

Åldern är inne. Tiden är inne. Vi har nått den epok då varje människa kan kliva upp på scenen och sätta strålkastaren på sig själv. Vi har nått den tid då man faktiskt kan bygga spel alldeles själv och tjäna pengar på dem. Vi har nått den tid då man kan bli artist på ett halvår och få uppträda inför Globen utan att tänka på något annat än att vara bäst. Ingen marknadsföring. Ingen budget. Det är fantastiskt. Det är underbart. Det är ungefär lika svårt som det var förut.

Jag har en appidé

En av de mest attraktiva områdena inom entreprenörsskap har blivit att bygga appar. Många räds det området för att det krävs mycket kunskaper inom programmering. Räds icke. Den tiden är över. Redan i år kommer produkter för dig som vill bygga ej native-appar mot en mycket fördelaktig kostnadsmodell (ej native innebär att appen kan göra allt man kan göra på en webbplats men den kan inte anropa funktioner knutna till mobilen. Det här är dock också på väg att luckras upp). Du behöver ibland kunna lite programmering men det finns också appbyggen där du inte behöver kunna någonting alls. Det är som att jobba i Photoshop. Drag and drop! Skitenkelt. Snabbt har du din app lanserad och du står reda att tjäna pengar. Själv gjorde jag 6 webbplatser med interaktivitet och communityfunktioner genom att använda en open source lösning utan att betala en enda krona. Det här är snart (eller redan) verklighet för appar också.

Frågor på det?

Problemet med att var man kan skapa appar är detsamma som att var man kan skapa en egen podcast, en egen youtubekanal eller för all del en egen avancerad webbplats. Om vi säger så här: det finns en anledning till varför det finns bokförlag. Anledningen är att de vet vad som är en bra text och vad som inte är det. De vet vad folk vill ha. Ingen är intresserad av 400 sidor om din farmor om det inte finns en riktigt bra historia i det. Du är intresserad för att det är din farmor och din idé. Detsamma gäller appar och webbplatser. Vem bryr sig om din app och varför? Du ska inte ens tänka på att göra en app utan att ta den frågan. Det gäller i och för sig alla affärsidéer så varför tar jag upp det här? Därför att du tror att det är så enkla stålar att skapa ett Candy Crush och bli rik. Glöm det och glöm det igen.

Glödhet marknad

Ta mig till exempel. Jag har två idéer på appar. Den ena är inom datingindustrin. Den är helt ny. Den passar vår skandinaviska marknad. Den tilltalar användarna på ett mycket bra sätt. Den är beroende framkallande och liknande appar går som tåget. Flera IT-byråer har visat intresse om jag kan komma upp med delar av riskkapital. Jag har potentiella samarbetspartners i fråga om kodning. Ändå inser jag att det är ett sju helsikes jobb för mig att lansera den här appen. Troligen måste jag gå via andra parter. Jag tror inte jag har musklerna själv och riskkapital är ett måste bortsett från kodningen. Ganska säkert kommer den behöva säljas till en gigant inom datingindustrin. Inget fel i det för vissa. För andra är det helt fel väg att gå. Och då pratar vi en app inom en marknad som alltid alltid har potential. Var ligger din app?

Behöver jag en app?

Det går inflation i appar. Jag har fått förfrågningar från programmerare som velat skapa en app tillsammans med mig där min roll är marknadsföring och etablering. De appar jag sett fyller inte rätt behov och har ibland varit undermåliga. Då appar som ska kommunciera med telefonen faktiskt än idag kostar en hel del att utveckla (för att inte tala om uppgradera – hej OS10 nu måste vi bygga om appen) och inte kan byggas med drag and drop så är frågan om det verkligen är en app du behöver. En lösning är en webbapp. De är enkla att utveckla och fungerar som en hemsida fast anpassad till mobilen. Så länge du inte behöver anropa skakfunktioner eller pushnotiser till exempel kan du lika gärna utveckla en webbplats på internet i ett verktyg som automatiskt mobilanpassar webbplatsen. Det finns nämligen appar som man kan använda sig av som anropar din webbplats så det ser ut som en app. Varför måste din idé bli en app?

16 miljoner appar

Idag finns det ca 16 miljoner appar på marknaden. Min fråga är: hur ska du synas i GooglePlay och AppStore? Och just det. En sak till. Hur ser din intäktsmodell ut? Det är inte många som är redo att betala för sig där ute.

Nu kan jag låta väldigt pessimistisk men se det snarare som en del av din affärsplan för din idé. Det är inte bara att bygga en app. En app går igenom samma steg som vilken idé som helst. Budget. Marknadsföring. USP. Behov. Utveckling. Intäktsmodell. Man luras lätt att tro att bara för att det är en het marknad och bara för att snart vem som helst kan göra det (vilket inte alls behöver vara bra för din marknad – plötsligt har vi 32 miljoner appar), så har man ett eget guldläge. Så är det inte. Mitt råd är: tänk igenom din app innan du satsar på den för det tar tid och det kommer kosta pengar. Det finns väldigt få Minecraftsunderverk där ute. Har ni frågor så mejla mig gärna på:

niklas.gerholm@bredband.net


Nyhetsbrev