Jag blir upprymd av det uppkäftiga ränteupproret

I över 30 år har jag kritiserat bankerna – i Expressen, i Privata Affärer och nu i Driva Eget med småföretagarperspektiv. På Expressens förstasida har jag stått med demonstrationsplakatet ”Upp till kamp mot banken” och i Privata Affärer ledde jag ett uppror mot Skandia.

Så jag känner mig både glad och upprymd när jag läser Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter i dag:

  • På ett utmärkt och skönt uppkäftigt sätt tar de upp två kära käpphästar – bankernas höga boräntor och vilseledande pensionsrådgivning med höga avgifter.

Vi är många som sagt att bankerna nu har orimligt höga räntemarginaler. De använder en nu avtagande finanskris som förevändning för att inte sänka boräntan. Oligopolet mellan de fyra storbankerna blir tydligt.

De fyra vet att det är onödigt att sänka, eftersom de andra då följer efter. Därför håller de uppe räntenivån. De passiva kunder som bäst behöver sänka sina lånekostnader blir lurade. Det krävs att du ska pruta och vara aktiv för att få bankerna att bli lika kundvänliga som de borde vara mot alla sina kunder.

Det är utmärkt att finansminister Anders Borg kritiserarar dessa höga bolånemarginaler och hejar på kunder som vill göra uppror mot banken. Vad gör det att han samtidigt plockar politiska poänger när han talar i en god sak och hjälper till i kampen mot banken.

Men han borde utnyttja sin makt också mot statens egen bank SBAB. Tidigare var de statliga direktiven att SBAB skulle vara marknadsledande och vara först med att sänka bolåneräntan. Det fungerade skapligt – bankernas marginaler sjönk när SBAB:s konkurrens gjorde att alla sänkte.

Nu finns inte det direktivet längre. Anders Borg borde därför se till så att det kravet återinförs. Det skulle öka hans trovärdighet som bankkritiker.

Svenska Dagbladet kommer nu med slagkraftigt journalistiskt grepp, som jag avundsjukt tänker att jag själv borde kommit på för många år sedan:

  • Tidningen uppmanar sina läsare att i en databas skriva in vilken ränta de betalar på sina lån, hur stort lånet är, bank, bindningstid och postnummer. Uppgifterna placeras sedan in på en karta så att alla kan se vad grannarna betalar för ränta på ungefär samma lån.

Man kan ha invändningar mot att de inte visar kundens betalningsförmåga och säkerhet, men greppet är genialt. Kartan kan fungera som påtryckningsmedel mot den som ska förhandla om sina lån och som en fingervisning om vad andra betalar för ungefär samma produkt. Grattis Svenska Dagbladet till uppkäftig journalistik som vi borde ha ännu mer av.

På bara fyra dagar har över 17 000 personer skrivit in sina räntor i tidningens databas. Gör det du också här. Kunduppror från många är det enda som biter på bankerna.

Själv prutade jag i höstas ned treårsräntan för lånet till vår bostadsränta till 2,93. Men det berodde mycket på att jag hade turen att placera om räntan just när räntenivån låg i botten. Läs om det här.

DN tar upp ett annat kärt ämne – hur oron och okunskapen kring våra pensioner utnyttjas av försäkringsbolag, banker och försäkringsförmedlare för att ta pensionsförsäkringar med höga avgifter som inte är bästa alternativet.

Avgifterna inom denna blomstrande försäkringsindustri är orimligt höga, och avregleringen har gjort villkoren sämre i stället för bättre. Jag instämmer gärna i DN.s varning om att man ska se upp för de försäkringsförmedlare som ringer och vill bjuda in till rådgivning där de påstår att det finns trolleritrick som både kan höja avkastningen och sänka skatten.

Både privatpersoner och småföretagare tecknar sig för pensionsförsäkringar, trots att det för många finns andra bättre alternativ. Till detta återkommer jag och Driva Eget i det nya nummer av tidningen som kommer till prenumeranterna veckan efter påsk. Vi har funnit att många rådgivare verkar mörka ett alternativ som för äldre småföretagare är klart bättre än avdragsgill försäkring.


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS