Jag begriper inte vad jag betalar för

Stora företag kan utan att skämmas dra på med extraavgifter. Som kunden bara har att betala.

Om en liten företagare gör samma sak mot en stor kund, så stryks avgifterna prompt, med motivering att kundens policy är att inte betala sådant.

Just nu håller jag på med införtullningen av vårt cirkustält. Det är en byråkratisk apparat, anpassad för import av fyllda 40-fotscontainrar.

Själva frakten var inte så dyr. Avgifterna och transport på svensk mark blir högre. Det som ska betalas är ISPS surcharge, terminalavgift, varuhamnsavgift, LCL service charge, tulldeklaration och expeditionsavgift. Totalt 3 163 kronor. Till det kommer själva förtullningen och vad den kostar, har jag ännu inte fått något besked om.

Hälften av det jag betalar för, förstår jag inte vad det är. Men den begripliga punkt som stör mig extra mycket är expeditionsavgiften på 695 kr.

Försök lägga det på din faktura till ett storföretag eller till offentlig sektor. Du får inte en spänn. Samma sak händer om du vill ha 50 kronor i faktureringsavgift. ”Vår policy är att inte betala faktureringsavgifter”, får du höra.

Men själva tar de ut faktureringsavgifter och tvekar inte att skicka påminnelser till trilskande kunder med samma policy och hota med inkasso. Ett annat exempel är Posten, som aldrig betalar en faktura snabbare än 30 dagar, men själva alltid ska ha betalt på tio dagar av småföretagare.

Ser storföretagen och offentlig sektor inte det orimliga i sina dubbla och motstridiga regelverk? Säkert, men det spelar ingen roll eftersom mellanskillnaden bygger bonus för ledande tjänstemän.


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev