Inte bara journalister älskar en riktigt bra ”story”

Anna Fagerström

Publicerades: 27 april, 2012

Vad är journalister ute efter?
Bland det bästa de vet är en riktigt bra ”story”.
Du kanske har en utan att du tänker på det?

Sätt dig i en riktigt bekväm fåtölj, luta dig mot ryggstödet och slut ögonen.
Ägna en stund åt att fundera på varför du gör det du gör. Hur kom det sig att du började med det? Varför gillar du det så mycket? Vad ledde dig fram dit?

När du funderat ett tag kan du fortsätta med att tänka:

Kanske är det här något som andra skulle vara intresserade av att höra?

Det kanske rentav tonar fram en riktigt bra ”story”.

”Storytelling” är ett begrepp också inom marknadsföring. Och du kan faktiskt ha nytta av att berätta din historia även i andra sammanhang än för en journalist.

En av mina företagande kolleger berättade att när hon slutade sälja och började berätta historien om sig själv i stället, så började hon just – sälja. Från det ögonblicket har det bara gått uppåt för hennes företag.

Vad är det då som gör en riktigt bra ”story”?

Här är några knep:

  • Röd tråd. För att en historia ska bli bra måste den ofta förenklas en del. Bort med oväsentligheter, betona det viktiga, hitta en röd tråd.
  • Överraska. En riktigt bra historia innehåller någon form av överraskning. Man ska inte kunna räkna ut allt i förväg hela tiden.
  • Våga. Bjud på dig själv, våga berätta om misstag och tillkortakommanden. Det gör dig mänsklig och skapar drama i berättelsen.

Skriv ner din historia – och använd den i ditt företagande!