Inbound marketing

Telefonförsäljare

Mike Blixt

Hur bedriver ett innovativt digitalt företag sin försäljning 2015?

Påträngande försäljning är till stor del död och jag vet själv hur jag tänker kring “säljare” som ringer kalla samtal. Om jag ens tar mig tid att lyssna på dem är det snarare för att jag är intresserad av deras säljprocess än av själva produkten/tjänsten. Bara det faktum att de ringde mig kan ibland få mig att inte vilja köpa produkten. Även en hel del reklam kan på samma sätt få direkt motsats effekt när jag anser att reklamen är riktigt dålig.

Jag anser att jag vet vad jag vill ha och behöver, och om jag är nyfiken på en produkt tar jag reda på allt och köper den själv.

Hur ska man då sälja produkter till mig? Jo, genom att företaget är riktigt vasst på Inbound Marketing. Oftast genom att posta ett inlägg på Facebook, Twitter eller LinkedIn som swishar förbi i mitt flöde, får de mig nyfiken. Det gäller då för företaget att vara förberedd med innehåll som inte bara besvarar mina frågor, utan också genuint intresserar mig.

Vi befinner oss idag i ett konstant överflöd av information och vi kan, när som helst, ta del av vilken information som helst – bara genom några knapptryck på våra smartphones.

Sociala medier är idag direkt avgörande för många företags försäljning. Företagen vill att jag ska gilla deras sida med förhoppningen att jag i slutänden köper deras produkter. Men innan jag gillar en sida kastar jag en blick på deras vägg för att undersöka om detta företag ger mig något i gengäld av värde. Det kan exempelvis vara artiklar som beskriver hur andra använder deras produkter. Om så är fallet, gillar jag sidan. Om företaget uppenbarligen bara spottar ut annonser om deras produkter, väljer jag inte att gilla sidan.

Gällande det sist nämnda ser man ofta en rad misstag företag gör. Ett klassiskt exempel är företag som enbart postar sina uppdateringar direkt på Facebook istället för att skjuta ut en länk som tar mig till deras hemsida. Att jag klickar på deras inlägg på Facebook kommer med största sannolikhet inte leda till att jag köper deras produkter. Jag vill hamna direkt i en text som tydligt visar vad produkten kan göra och direkt trycka på “köp” om jag nu blir köpsugen.

Det är min och Visiba Groups absoluta övertygelse att om man blir proffs på att fylla sin hemsida med riktigt tungt innehåll som tydligt visar produktens fördelar, och samtidigt är så pass transparenta att de även visar på sina produkters eventuella brister, så vinner man kundernas hjärtan. Lägger man sedan till en ruskigt snabb och lösningsfokuserad kundtjänst och en tjänst helt utan bindningstider eller uppsägningstider, skulle jag med stor sannolikhet bli kund hos dem under flera år framöver.


Nyhetsbrev

ANNONS

Smitare
Smitare kommer undan

25 miljoner upp i rök

Det smits för 25 miljoner kronor årligen från landets drivmedelsstationer. Nu vill branschen at...