Hur vill du att ditt företag ska synas?

Om du fick synas precis hur du ville med ditt företag – hur skulle det vara? 

Varsågod och välj ett av följande alternativ:

  • På en helsidesannons i morgontidningen.
  • I en extra lång reklamspot i TV4.
  • I ett åttasidigt bildreportage i en glassig veckotidning.
  • På gigantiska reklamtavlor över hela stan.
  • Alla stans bussar skulle målas upp med mitt leende ansikte och företagslogga.
  • Jag föredrar att verka i det fördolda.

Du kanske valde det sista alternativet? Nehej, jag tänkte väl det.

För visst är det roligt att fundera på hur ens eget företag skulle kunna se ut som reklamfilm? Eller vad kompisarna skulle säga om man rullade runt på stans alla bussar? Eller…

Det är förstås bara ett problem.

Det skulle bli hiskeligt dyrt. Alla alternativen kostar v-ä-l-d-i-g-t  m-y-c-k-e-t  p-e-n-g-a-r.

Utom ett.

Ett av alternativen GÅR inte ens att köpa för pengar.

För att vara med på det som kallas för ”redaktionell plats” i tidningar eller andra medier betalar man noll kronor. Man FÅR inte betala.

Men det är klart att det finns en hake också. Det är nämligen inte du som bestämmer om du ska få vara med på ett åttasidigt bildreportage i tidningen eller inte. För det bestämmer journalisterna. (Och så måste det förstås vara.)

Journalisternas beslut har väldigt mycket att göra med om de tror att deras läsare (lyssnare, tittare) kan tänkas vara intresserade.

Rätt många människor är med och syns i medierna varje dag. 

Du skulle också kunna vara med. 

Kanske skulle journalisterna på en glassig veckotidning faktiskt vara intresserade av ett åttasidigt bildreportage om dig och ditt företag? Har du funderat på det?

Om du tror att svaret på denna fråga är nej, så ställ dig då följande fråga:

Finns det NÅGOT i det du håller på med som intresserar NÅGRA andra människor än dig själv?

Jag hoppas och tror att svaret på den frågan är ja.

Och i så fall så finns det faktiskt en chans för dig att få ja från en journalist. För om fler än du är intresserade av det du håller på med, så skulle dessa lika gärna kunna vara tidningsläsare. Eller radiolyssnare, eller tv-tittare.

Mitt råd till dig är: Ta dig en riktig funderare på om du kan hitta något som kan intressera en journalist.

En riktigt bra mediaidé går inte att värdera i pengar.


Nyhetsbrev