Hur ser din egen och ditt företags sociala media strategi ut?

Nu pågår Eget företagsmässan och jag ska själv delta bl a i Tillväxtverkets monter och seminarium och en stund i Driva Eges monter imorgon torsdag och förhoppningsvis inspirera fler att Driva Eget företag!! Eller hur? Och som nyföretagare ska man ju få så många olika bollar att landa, bl a detta med marknadsföring och inte minst hur man kan använda sociala medier?

Jag träffar nästan dagligen företagare som säger att de använder sociala medier, att de har en Företags Sida, eller att de har en blogg eller Twittrar! Men väldigt få har tagit fram dels en strategi för hur de ska använda detta och varför? Och väldigt gärna vill vara privata också på Facebook! Och har heller inte tagit fram en taktisk plan för hur de ska integrerar sociala medier i all extern kommunikation? Så jag tänkte dela med mig av lite tankar kring detta för att få dig som driver eget att komma igång och ta det från rätt håll! 

Börja i rätt ordning
Min uppfattning och absoluta rekommendation är att du börja med se över din ”Personliga sociala media strategi”  parallellt med företagets. För potentiella kunder (utgå ifrån det), partners, leverantörer m fl kollar in hur du och ditt företag ser ut, agerar, skriver i alla olika kanaler, vilka vänner eller kontakter du har etc. De ”googlar ditt namn, bilder, företagsnamn etc). Jag brukar säga ”säg mig vilka kontakter du har – så ska jag säga dig vem du är”

Så följ min blogg närmaste tiden för här kommer ” 7 steg för att komma igång med och integrera sociala media i företagets kommunikation”

Introduktion – vad menas med sociala medier (enligt Wikipedia i en ”wiki”…)

  • Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, communities, bloggar, wikier, gruppvara, poddradio och artikelkommentarer. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.
  • En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.”

 

  • En tredje definition är ”Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.”

Idag använder många företag och organisationer sociala medier för att kommunicera med sina målgrupper, eftersom det är ett snabbt och enkelt sätt att nå fram och skapa en dialog. Den populäraste metoden för att marknadsföra i sociala medier är s.k viral marknadsföring.

Det relaterade begreppet socialt nätverk är ibland ett ibland ett informationstekniskt begrepp synonymt med sociala medier, ibland ett sociologiskt begrepp som åsyftar mänskliga kontaktnät generellt. Sociala medier är ett nytt och växande verktyg inom marknadsföring.

Steg 1 – Analysera
Innan du sätter igång med att använda sociala media – bör du ställa dig frågor som vad ska vi använda dem till, vem vill vi nå ut till, vad vill vi uppnå, hur ska vi göra detta, vilka sociala media kanaler finns vår målgrupp i och hur socialt media mogna är de? Dvs. vilka sociala mediekanaler ska vi finnas i?

Många företagare som driver B2B verksamhet tror t ex att man inte behöver vara på Facebook, utan ser t ex Linkedin som en viktigare kanal! Och det kan i vissa mån stämma beroende vilken målgrupp man har. Varför inte börja fråga sina kunder? Jag tycker själv att man absolut kan finnas i båda kanalerna, för man kan på olika sätt använda dessa två kanaler för olika syften! 

Så avsett tid en stund och analysera ovan – så fortsätter vi med steg 2 inom kort!

Hoppas vi ses på mässan imorgon!


Nyhetsbrev