Hur fick du dina bästa kunder? 6 frågor för ökad insikt

Häromdagen startade jag ännu ett uppdrag där jag ska handleda en person som vill få bättre styrfart i säljarbetet. Vi gick igenom den nuvarande arbetssituationen och vad som lett fram till anledningen att vi satt och jobbade ihop. Det som slog mig var att personen i fråga agerade mer än han reflekterade!
Han jagar åt olika håll samtidigt utan en klar plan. Du och jag kan ju tycka att det är basic att ha klara mål, en plan och sedan jobba på och noga kolla att man är på rätt väg. Men denne kille var alltså helt inriktad på att ”jobba hårt” – men inte så smart.

Därför började vi med en kartläggning (som kan vara rätt bra för dig med. Troligen gör du den redan med jämna mellanrum. Om inte kan det vara lönsamt att göra den…)

1. Hur har du fått dina bästa kunder?
2. Varför är de ”bäst” – lönsammast eller roligast att jobba med? Du bestämmer vad en bra kund innebär.
3. Kan du upprepa succén?
4. Hur då och när då och var då?
5. Fixade du det själv eller fick du kontakt via någon annan?
6. Tackade du för hjälpen om du fick kontakten av någon annan?

Jag frågade en gång en kund (delägare i en av de största revisionsbyråerna) hur han fått sina bästa kunder. Han blev stum ett ögonblick och funderade. Sedan skrattade han och sade att han fått 80% via sitt golfspelande och övriga 20% via de 80% som han fått via golfen… Detta innebär ju inte att alla måste spel golf. Det innebär dock att du måste veta HUR just du fått dina bästa kunder. Gör mer av det som leder framåt, lägg ned det andra. Det suger bara tid, energi och får dig frustrerad att jaga runt.
Visst ska man pröva nya idéer, men utvärdera dem noga!

Lycka till!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev