Historien om säljaren Jens

Max Söderpalm

Publicerades: 13 april, 2010

När ett nytt kvartal börjar är det kanonläge att ta tag i det där du tänkte men inte gjorde vid nyår. Kanske köpte du till och med en Inspirationskalender för att verkligen komma igång med det.

Sitter du nu där med en stark vilja att öka ditt företags försäljning har du en jättechans. För din egen skull, se till att ta vara på den nu. Gör du det kan du se fram emot ett rykande hett säljkvartal.

Och vad är det då som gör det hett? Rätt svar: Det är DU!

Grejen är att du inte är den första. Det hände nämligen en sak förra året PRECIS vid den här tiden på året.

Har du läst Den rätta gnistan eller varit på någon av mina föreläsningar i vår så har du hört den. Historien om säljaren Jens.

Och den tål att höras igen och igen. Vi låter Jens berätta själv:

”Jag arbetar i ett företag som säljer via telefon. Vi ringer upp och bokar in telefonmöten för att göra en demo via webben på cirka 10 minuter. Vi har bra villkor och har möjlighet till fina provisioner om vi ökar försäljningen. En rejäl morot för att lyckas i längden.

Efter några år på företaget låg mina siffror i mitten. Jag fick inte det riktiga lyftet och visste inte vad det berodde på. Min motivation började ta slut och jag hittade inte glädjen i säljandet längre. Jag började fundera på att lägga av.

Efter att ha grubblat en tid sa jag till mig själv: ?Jag ska ge det här en chans till. Jag ska sätta allt på sin spets och verkligen jobba by the book.

Jag hade precis fått en Inspirationskalender av min chef och i den såg jag att man kunde mäta sig själv med siffror. Tidigare hade jag tyckt att jag var för erfaren för att behöva göra det, men nu tog jag det som sista möjligheten att få någonting att hända.

I början var det svårt att komma ihåg att markera varje telefonlyft eller presentation men efter en vecka hade jag lärt mig det. Eftersom jag hade bestämt mig för att jag skulle ge det två månader följde jag min plan och lärde mig ganska snabbt skillnaden
i lyft mellan en bra och en dålig dag.

Sedan hände det. När det hade blivit en vana att dra strecken började jag fundera på vad dom betydde. Eftersom det snabbt syntes ett mönster som sa att lyfte jag mer, sålde jag mer började jag se det som en sport: Jag ska öka min försäljning genom att förbättra mina siffror.

Under en månad jobbade jag koncentrerat med att höja mina siffror. Det var mitt mål att höja lyft, bokningar, offerter och avslut. När månaden kom och jag summerade siffrorna fick jag en mycket positiv överraskning. Min totala försäljning hade ökat kraftigt. Jag blev månadens säljare.

Sedan dess mäter jag mig varje arbetsdag. Jag har blivit teamets stjärna och har mer än dubblat min lön. Så om du funderar på att strunta i att mäta dig är mitt bästa råd att be dig tänka om. För din egen skull. /Jens?

Kan Jens så kan du. Tänk vilken bra start på april om du kommer igång ordentligt.

Vill du se en helt nyinspelad TV-intervju, där jag intervjuas om miin nya bok Den rätta gnistan?

Klicka HÄR

Din utmaning

Starta det nya kvartalet på bästa sätt. Gör som Jens, mät din siffror den första veckan. Ha sedan som strategi att öka dom lite i taget varje vecka fram till semestern.

Använd Inspirationskalendern, excel eller ett rutigt papper. Bara du gör det.

Det kommer att göra att du sätter rekord både Q2 och Q3 om du orkar hela vägen fram.

Vågar du?

Sätt upp att mäta din aktivitet som ditt veckomål. När helgen kommer och du faktiskt har gjort det går du ut och köper en present till dig själv.

Det är du värd för nu är du på rätt väg!