Hemligt är tråkigt, jag vill berätta nu!

Snart är det dags att avslöja vad mitt nya företag ska göra. Det ska bli så kul att dela det med er. Min bloggchef Anders Andersson kunde jag inte plåga längre, jag var tvungen att berätta, men då är han också mycket nyfiken av sig. Han kom genast med bra förslag på möjliga samarbeten, eller hur Anders?

I dag godkände jag designen som byggts av Nodeone, tidigare Silvia Media. Det såg tydligt, lättläst och trevligt ut. Snyggt, modernt och coolt får komma på nästa offert, sa jag, och de överlevererar ser det ut som. Nu får jag ändå en sajt som ser snygg ut.

Det ska bli en hårt nischad mediesajt, med härligt tillfälle att umgås och dela erfarenheter. Som bland annat har med Michael Jackson att göra. Och jättemycket med oss alla att göra. Mer kan jag inte säga utan att jag avslöjar mig. Klart att jag skulle kunna prata med dig. Men om någon hungrig mediechef med sommartorka kommer över min affärsidé kan jag fetglömma att komma först.

Att vara först med en idé är inte självklart bra. Inte ens nödvändigt. Men jag tänker så här. Får jag komma först har jag en chans att så småningom bli bäst. Och då får jag trafik till min sajt. Annonsörerna vill komma till mig och de riktigt intressanta nyheterna kläcks hos mig. Du och jag kommer att träffas på min sajt varje dag och min sajt kommer då att göra en viktig insats för många människor i deras vardag.

Räckvidden är en viktig del av min vision som journalist. Att kunna nå och påverka så många människor som möjligt och i bästa fall göra deras liv lite bättre. Den delar jag med många journalister, men kanske inte alla. En del vill nå få utvalda, det kan också vara bra men det är en annan strategi.

Det har varit spännande att vara entreprenör sista dagarna. Hade ett hemligt möte med styrelseproffset Conny Karlsson, tillsammans med pr-konsulten Anders Nilsson, en ödmjuk man som flera gånger har visat sig sitta inne med svaren. Vi tog en kopp kaffe, de fick höra min affärsidé och blev engagerade direkt. Båda sålde in sina fruar som bästa hjälpen, så nästa kaffekopp blir med dem hoppas jag. Min proffsmentor Ulf Eriksson, riskkapitalist i Silicon Valley, är helt säker på att det är en bra idé.

Men hur mycket jag än peppar mig själv idag, hur många som än verkar tro på mig och litar på att jag kommer att klara det, betyder det inte att de har rätt. Det är ju bara så. När ett företag lyckas krävs absolut rätt tajming, mycket tur och rätt grundare, utöver alla de parametrar som du själv kan påverka.

Men jag har ju kospåret att falla tillbaka på. Nu tar jag båten ut i skärgården igen. Sol imorgon, regn på fredag är prognosen på Blidö.


Nyhetsbrev