Har Sverige samma problem som Kodak?

Anders Andersson

Publicerades: 2 februari, 2012

I denna reserapport från snabbväxande Saigon för någon vecka sedan ställde jag denna fråga i rubriken:

När blir vi omkörda av Asiens tillväxtmaskiner?

Läsaren Oro Li kom med svaret i en kommentar till mitt blogginlägg:

”Svaret på din fråga är NU. De har påbörjat omkörningen och ligger i vänsterfilen med blinkersen påslagen. Samtidigt har vår bensin tagit slut.”

I två dagar har jag nu varit moderator vid Entreprenörskapsforums småföretagardagar i Örebro (mer här). I korridoren träffade jag då en pessimist som jämförde Sverige med den amerikanska giganten Kodak som nu kraschat:

– I det företaget satt man fast i den gamla tiden. De som ville förändra företaget mot ny digital teknik blev motarbetade av mellanchefer som vägrade inse att utvecklingen går framåt. På samma sätt är det med Sverige. Vi måste tänka om totalt och anpassa oss efter den nya globala tidsåldern.

Så dystra var inte debattörerna på Småföretagardagarna.

– Sverige ligger ändå i framkant på många områden och byråkrati och krångel är faktiskt mindre i jämförelse med många andra länder, sa Hans Börsvik, vd på Pwc.

Men många forskare och debattörer pekade på att Sveriges utlandsaffärer är för få och att vi inte tänker tillräckligt globalt.

– Att en del svenska storföretag är stora utomlands är en sak. Men det är alltför få nya som etablerar sig utomlands och säljer till andra länder, sa Birgitta Ed, som själv är ett föredöme genom att etablera sitt reklamföretag Spingtime både i Peking och Shanghai.

Medan debatten pågick kom det dystra beskeded om att Astra Zeneca flyttar stora delar av sin forskning utomlands.

Hoppet för Sverige är småföretagens innovationskraft. En undersökning från forskaren Kristina Nyström vid KTH visar också att innovationskraften hos anställda tas till vara bättre hos svenska företag och organisationer än i andra länder.

Men när sådana driftiga och kreativa anställda slutar och startar eget kan det bli riktigt positiva effekter för samhället. Jane Walerud och hennes kollegor som jobbade på Ericsson är ett mönsterexempel på detta:

Hon berättade om hur hon och tolv andra slutade när storföretaget inte ville fortsätta att utveckla deras uppfinning. I egen regi drev de då fram ett företag som de sålde för ett så högt pris att var och en fick ett stort startkapital till varsitt nytt företag som gav en mängd arbetstillfällen. Ytterligare företag knoppades av.

– Totalt har vi säkert skapat närmare tusen nya jobb på detta sätt, sa hon.

Många sådana förebilder för svenska företagare är driftiga personer som invandrat till Sverige. Den mest kände av dessa är Bicky Chakraborty, som startade sitt hotellimperium Elite Hotels med att köpa Stora hotellet, där småföretagarkonferensen hölls.

– Hade jag kunnat räkna ordentligt hade jag nog aldrig köpte det här. Säljaren fick pension i 15 år som betalning. Det lät inte så mycket. Men hade jag då sett att nuvärdesberäkningen blev 8,5 miljoner hade det nog inte blivit någon affär, sa han.

Han är 69 år och har ingen tanke på att sluta att köpa upp hotell, som sedan rustas upp. Bicky som kom från Indien och startade utan en krona på fickan har nu 22 hotell och 36 pubar under varumärket Bishops Arms.

-Jag driva av att skapa ett företag som ständigt växer och ger arbetstillfällen. Hälften av de pengar jag tar ut privat går till välgörenhetsprojekt i Sverige och Indien, sa han.

Foto: Kristina A.Nebron, Vá fint foto