Hålla med och elda på

Max Söderpalm

Publicerades: 15 oktober, 2012

Jag har letat under lång tid efter ett bra sätt för den som vill göra karriär genom att stiga i graderna.

Och tyvärr har jag hittat det snabbaste sättet.

– Vadå tyvärr Max? Är du inte glad att du kom på det?

– Nej, för det jag kom på var hur du snabbast stiger i graderna i gnällhörnan på jobbet.

Du vet ju att jag brukar berätta om det dyraste som finns på företaget. Många tror att det är produktionskostnader eller marknadsföring. Nej, nej. Det som kostar allra mest pengar är när missnöjda säljare lägger sin tid på att gnälla och klaga istället för att prata med kunderna.

Det kostar pengar på flera sätt:

1. Tiden som läggs på att negga, klaga och gnälla under ett år räknat på hela organisationen. Vad hade hänt med din och er försäljning om den lagts på riktigt bra kundbearbetning istället?

2. Den lägre entusiasmen som en gnällig säljkår jobbar med även när inte gnällhörnan är samlad. Att du har snäppet lägre entusiasm och energi när du pratar med kunderna gör att du öppnar för dina konkurrenter. Den med mest positiv entusiasm och energi vinner affären och kunden.

Kunderna vill att du ska vara offensivt entusiastisk när du säljer in ditt koncept.

Är du det så får du sälja. Och hur ska du kunna vara det om du håller på att gnälla om orättvisor och andra saker på jobbet?

Lika bra att du inser följande: Det kommer aldrig att bli 100 % rättvist eller perfekt på jobbet. Det är det som är att jobba.

Fokuserar du på det som är bra istället, så kommer din positiva attityd att ta dig fort närmare ditt mål. Att bli en stjärnsäljare.

– Men Max, glömmer du inte nåt nu? Du skulle ju visa mig hur jag skulle stiga i graderna snabbt?

– Just det! Jag har alltså hittat nyckeln till att snabbt bli accepterad i gnällhörnan och med raketfart ta dig till positionen som vice högste chef där.

Jag kallar principen för att:

Hålla med och elda på.

Håll med allt som dom mest tongivande neggarna säger och elda sedan på genom att säga:

– Ja, det har du verkligen rätt i. Det är ju inte klokt! Och vet ni vad? Det får mig att tänka på en annan sak som inte är bra…

Där har du nyckelfrasen…

Om du som jag har ett annat mål. Att vara stjärnsäljaren som är positiv, glad och som hjälper sina kunder att öka vinsten då gäller en helt annan princip.

För allt i världen håll dig borta från gnällhörnan.

Och till dig som är chef eller egen företagare:

Se till att du helt enkelt, en gång för alla, stänger gnällhörnan på jobbet. Det är inte ok med negativa attityder i säljteamet.

Vill du veta hur säljaren Peter, fast i gnällhörnan, och hans mentor Jenny lyckades ta det stora steget från gnällhörnan tillbaka till det glada laget? Och vad det fick för effekter? Då ska du läsa min nya bok Beviset – den enkla vägen till nya affärer som släpps nästa vecka.

Det finns bara ca: 30 ex kvar av den begränsade upplagan som är prissänkt (kostar bara 159 kr), signerad och numrerad. Beställ till dig och hela säljkåren NU.

Så här tycker Bruce King, som har skrivit förordet till Beviset:

”Beviset måste läsas. Den är en fantastisk bok som illustrerar vilken effekt positivt och negativt tänkande har på livet.”

Och så här säger Tomas Lydahl, Radio Wow.

”Beviset ger dig inte bara exempel och verktyg på hur du ska gå tillväga för att leva ett liv fyllt med lycka och framgång. Boken bevisar konkret att det här fungerar till 100 %.”

Förhandsboka här!

Allt går!

– Max