Håll i stålarna – i handen, inte på nätet

Vet du hur svårt det är att få tillbaka pengar som du skickar fel på internet? Nej, jag trodde väl det. Det flesta av oss lever i villfarelsen om att rejäla myndighetssverige har koll på vad vi gör med vår internetbank och om vi skulle råka göra fel kommer storebror och hjälper oss på något vis.
Jag hade nog trott ungefär det.
Så är det inte.

I augusti såldes ett landställe i familjen. Mäklarna ville veta vilket konto de 320 000 kronorna skulle sättas in på. Min mors man lämnade, av misstag, det kanske sämsta kontot han kunnat erbjuda och det var inte min mors konto.

Men det här visste vi inte då, utan mäklaren får kontoansvisningar och pengar försvinner iväg från familjen samma eftermiddag.

Det tar ett par veckor och vid nästa möte med bodelaren saknas pengarna. Saldot har inte ökat på ett förväntat sätt och pengarna är bara borta. Make skakar på huvudet och säger nu att han inte alls känner igen kontot.

Efter mötet  besöker jag Länsförsäkringars bankkontor på Stureplan. Det måste finnas en förklaring, tänkte jag. Att banken inte får berätta sanningen kom som en chock först en kort stund senare.

Så här är det. Man får helt enkelt inte skriva fel när pengar ska föras över till någon annans konto på nätet. Studsar det direkt är det inga problem, men lyckas du pricka in ett konto, även om det är fel, kan pengar vara borta för alltid.

När du skickar till ett giro finns kontrollsiffror inlagda i gironumret. Så är det inte för ett vanligt bankkonto. Gironumrets ägare kommer upp automatiskt innan du signerar. Så är det inte heller för ett vanligt bankkonto.

Du har alltså inte ens rätt att veta vems konto du råkat skicka pengar till.

Vi fick våra pengar och det var inte bankens förtjänst. Som så ofta nu var det Google som räddade oss. Mer om det senare.


PS. Läs gärna på  Dina mediciner
, en sajt med nyheter och forum om behandlingar. Nu har vi allt om nagelsvamp, biologiska läkemedel och hur Jenny Jägerfeld blev hjälpt av rätt reumatikerbehandling.


Nyhetsbrev