Grattis, PR-piloter – två nya artiklar denna vecka!

Två stora, fina artiklar i den viktigaste lokaltidningen blev resultatet av veckans pr-arbete i PR-piloten.

Hur mycket hade det kostat att sätta in motsvarande annonser?

Frågan är inte relevant, eftersom en artikel i en tidning är en helt annan sak än en annons. En äkta artikel ger ett mycket högre värde – sju åtta gånger högre, enligt somliga inom pr-branschen – eftersom den trovärdighet artikeln skänker dig är från en annan planet än effekten av en annons.

Som Marie Hagberg på webbtjänsten Hjälp en journalist brukar säga:

”Reklam är vad du betalar för – och PR är vad du förtjänar.”

För att komma med i en tidning måste man ha något som är värt att skriva om. Man måste också paketera sitt budskap på ett sätt som tilltalar journalister, och dessutom tipsa ”rätt” journalister vid rätt tillfälle och på rätt sätt om vad man har att komma med.

De tio småföretag som är med i pilotprojektet PR-piloten har alla enormt mycket att komma med. Det är de medvetna om. Det är de andra pusselbitarna de behöver hjälp med: paketerandet och tipsandet. Det är detta PR-piloten hjälper till med: PR-proffskunskap.

Sen är det – naturligtvis och helt självklart – upp till redaktionerna och journalisterna att göra bedömningarna om ”grejen” man tipsar om är värd att skriva om eller inte. Det är ju det som är orsaken till att trovärdigheten blir så skyhög – journalisterna sållar, bedömer, väljer och vrakar.

I veckan blev det alltså tummen upp för artikelidéer från två av företagen inom PR-piloten. Artikelidéer som utan professionell hjälp från PR-piloten troligen aldrig ens hade kommit till redaktionernas kännedom.

På de två företagen jublas det givetvis. 

Med rätta – de har förtjänat sin PR.


Nyhetsbrev

ANNONS

Smitare
Smitare kommer undan

25 miljoner upp i rök

Det smits för 25 miljoner kronor årligen från landets drivmedelsstationer. Nu vill branschen at...