Gratis går, även om det kostar på

Hanna Brodda

Publicerades: 27 september, 2009

Den allra första tiden kostar en del pengar. Du behöver ett butikslokal, en produkt eller dylikt och du måste investera en viss summa pengar. Men därefter börjar en intressant tid. Allt är färdigt och du ska ut i verkligheten. Det finns oändligt mycket att göra och du har antagligen inga näringsinkomster. Här kan det brännas hur mycket pengar som helst, men kan också göras helt gratis.
Jag tror på det senare.

Ska ett företag växa organiskt, där den rätta vägen är det som marknaden efterfrågar, är gratisvägen suverän. Du har extremt litet handlingsutrymme och varje beslut måste värka fram. Det blir färre felbeslut. Som ett träd intill en husvägg, långsamt gnetar den sig upp mot solen, maximalt från början till slut.

Det är klart att det finns nackdelar att inte ha några pengar och att jag nu mest försöker hitta argument till att det är så himla bra. Nackdelarna är uppenbara. Allt tar längre tid, jag måste förlita mig på andra, det finns få avtal skrivna och jag är ännu mer beroende av tur än annars. Det där är gammal skåpmat, intressantare är att gratis fungerar. Där är jag nu.

Dina mediciner fas två. Som jag tidigare här i bloggen konstaterat är jag i princip i behov av allt. Jag har lika mycket att göra som vilken mediekoncern som helst, men jag är bara jag. Helt utan inkomst. Jag kan härmed meddela att det går.

Mitt nya gratisföretagarliv i nio punkter:
1. På torsdag flyttar jag in i nya lokaler – gratis.

2. Min sajt flyttas till en hosting i Tyskland – gratis.

3. Sajten står i begrepp att göras om, byggas ut och utvecklas – gratis.

4. I mitten på oktober kommer min första skribent – gratis.

5. Ett säljbolag tar över kundkontakter och säljprocess – gratis.

6. Marknadsföring, inbjudan till flyttfesten och info till presskontakterna – gratis.

7. Dina mediciners webbtv-kanal kommer att byggas och utvecklas – gratis.

8. Det skrivs en del riktigt bra texter på Dina mediciner – gratis.

9. Inredningen till nya kontoret – nästan gratis

 

Gratisguiden i korthet:
Be vänner om hjälp. Vi som startar företag just nu har lågkonjukturen att tacka för mycket. Många vill bredda sig, men de är inte beredda att säga upp sig. istället kan du erbjuda dem att jobba gratis – och kanske om allt fungerar perfekt erbjuda dem en del av företaget i framtiden.

Nätdejta gratisjobbare. Kolla runt på nätverk, skriv att du söker folk på olika organisationers hemsidor. I mitt fall passade det bra att titta på både områden som rör läkemedel, men också datautveckling och journalistisk. Erbjud utvecklingsmöjligheter, delägarskap eller lön senare. Fördelen är att de som kontaktar dig är drivande, intresserade och i mitt fall var det bra att de redan var ”online”.

Måla upp synergier. Om du gör det här, får du det här av mig-scenariot. På landet gör nog alla så här, men det fungerar i en storstad också.  Det behöver inte handla om direkta inkomster för någon, utan tjänster man gör för att i tredje hand tjäna på affären. Som att dela lokal, kopieringsapparat eller tjänster. Inte för att smita från skatten, utan för att hålla en nollbudget-policy.

Tala om dig på nätet. Använd Facebook, Twitter och studera hur Google fungerar och gneta in dig där.

Betala sedan. Lokaler, tjänster och abonnemang av skilda slag går att få gratis första tiden, om du säger att du har för avsikt att tjäna pengar och betla för dig sedan.  Mmm, njut, det är köparens marknad för en gångs skull.

Ta hjälp av myndigheter. Det finns en massa gratishjälp att få från olika myndigheter och organisationer. Nyföretagarcentrum ställer upp med gratis coachning och den som har affärer utomlands kan få gratishjälp av Exportrådet.

Så här blev det gratis för mig:
1. Säljbolaget tycker att det är bra att jag sitter nära, de har ändå ingen som hyr just nu och jag får betala när det kommit in pengar. Det vill säga när de gjort sitt jobb.

2. Min tekniker har en kompis som har en serverfirma i Tycksland, vi får plats där gratis i ett par månader. Han kommer att bli belönad, med gott karma.

3. Min tekniker är inte bara tekniker utan också utbildad på Handelshögskolan och universitet i Paris. Han vill lära sig mer om Drupal och blir delägare om han har tid. Eller lön sedan.

4. På högskolan i Södertörn har de utbildningar som du bara kan drömma om. Och alla dessa välutbildade människor vill ha praktik. Erbjud dem det, insyn i allt och möjlighet till senare anställning.

5. Säljbolaget får procent på det de säljer, inget annat. Mellan 15-40 procent är det vanliga i mediavärlden. Hos mig får de 50 procent de första tre månaderna.

6. Jag säger bara: Facebook, Twitter och alla dessa sociala sajter.

7. På internet görs mycket gratis innehåll mot exponering för rätt målgrupp. Jag har målgruppen och webbtvföretaget har sina kunder som de vill nå. Jag får innehållet gratis. Tjänar i övrigt inget på det, men behöver heller inte utveckla och investera i en spelare och dylikt. Win-win även om det är andra som winner mer på det än just journalisten, som vanligt.

8. Många vänner hjälper till, de är helt enkelt snälla.

9. Företag går tyvärr i konkurs, inredning och datorer slumpas ut, bland annat här.

 

Det är mycket detta det handlar om:

  • Löfte om ersättning senare.
  •  Lågkonjukturen.
  •  Människors inneboende vilja att hjälpa till och om alla hjälper alla får alla hjälp någon gång.