Gör dig av med varje företagares största fiende

Den syns inte, den hörs inte och inte luktar den heller. Men den sticker upp sitt fula tryne där man minst anar det: Företagarens värsta fiende, Jantelagen.

Jantelagen är en påhittad lag som går ut på att man inte ska sticka upp, man ska inte tro att man är något och man ska heller inte tro att man duger till något.

Känns den igen?

Rätt många lider av en liten släng av eländet – jag med – i alla fall lite då och då.

Ibland är vi inte ens medvetna om det. På ett djävulskt omärkligt sätt kan vi därmed begränsa valmöjligheterna i ett helt vanligt liv. Emellanåt kan det också vara rätt ocharmigt i största allmänhet att låta Jantelagen regera. Den som inte vågar ta minsta lilla plats blir konturlös och smälter snart in i väggen.

Är man dessutom företagare är det direkt kontraproduktivt att lida av Jantelagen. Jag är helt övertygad om – utan att ha minsta statistiska underlag för det – att om du låter Jantelagen råda blir ditt företag mindre framgångsrikt och får lägre omsättning än det annars skulle fått.

Som företagare duger det nämligen inte att vara ”ödmjuk” och smita in in den sköna, mysiga komfortzonen genom hänvisa till någon luddig egenskap av typen ”jag är inte typen som gillar att synas”.

Som företagare måste man titt som tätt sticka upp, man måste rätt ofta tro att man är något och för det mesta vara övertygad om att man faktiskt duger till.

En företagare måste utan tjafs och trams våga och vilja företräda sitt företag.

Och den som också vågar sticka ut hakan några centimeter då och då har en stor fördel framför alla de som inte vågar göra det.

På sätt och viss känns Jantelagen väldigt otidsenlig i dessa me-myself-I-tidevarv, men jag råkar tyvärr på den ganska ofta i mitt jobb som PR-rådgivare.

”Men jag vet inte om jag vill synas…”

”Inte ska väl lilla jag…”, ungefär.

Men jo, det är precis vad lilla jag ska det.

Om du är en av de många som i varierande grad låter dig hindras av onödiga och otroligt seglivade skit-Jante: Bestäm dig för att skrota eländet, en gång för alla.

Som företagare måste du våga både synas och höras för att andra ska förstå vad du vill med ditt företag.

Och om inte du vågar stå för ditt företagande – vem ska då göra det?


Nyhetsbrev