Frilansskolan del 8: Hitta ”okända” tidningar att skriva för

Jag fortsätter på spåret hur man pitchar och säljer in artiklar.

De flesta nya frilansjournalister jag möter drömmer om att skriva för stora tidningar som DN, Elle, Dagens Industri, Café… Ja, du fattar. Självklart ska du prova att pitcha artiklar även till de här ”stora” tidningarna, inget snack om saken. MEN du konkurrerar också med mängder av andra frilansjournalister, både nya och gamla. Har du då inte många publicerade artiklar, ett nischat ämnesområde som du skriver om eller något annat som är sådär specifikt, kan det vara svårt.

Därför gäller det att vara lite smart – och gå dit andra frilansjournalister inte hittar.

Här är tre förslag på typer av tidningar/uppdragsgivare som inte är det självklara valet för frilansjournalister, och som du kan kontakta för att sälja in frilansartiklar till. Alternativt: kontakta dem och be om ett möte!

1. Små tidningar som ”ingen” känner till
Det finns verkligen tusen och åter tusentals tidningar, där långtifrån alla går att köpas på Pressbyrån. Ta därför som vana att alltid samla på dig tidningar som du hittar, från kundtidningar, tematidningar i DN till gratistidningar i väntrum och föreningstidningar. Bli en tidningsletare, helt enkelt. Här kan det verkligen skilja sig enormt i arvoden: Vissa är så små, eller drivs av egna företagare, att de inte kan betala så mycket. Andra kan betala långt mer än vad du skulle tjäna om du skriver för en av de större dagstidningarna eller magasinen. Men mer om det här med arvoden snart.

2. Företag som ger ut kundtidningar
Okej, inte direkt något revolutionerande tips. Kanske har ni redan testat företag som Appelberg och Spoon. Om inte: Gör det! Jag har själv inte skrivit något för dem så jag vet inte hur lätt det är att sälja in artiklar hit, men jag har kompisar som skriver flitigt för kundtidningsföretag och är jättenöjda. De har mängder av tidningar som du kan hitta på deras hemsida.

3. Företag som har redaktionellt innehåll
Till exempel skrev jag för ett sportföretags hemsida under mitt första år som frilansjournalist. Det var mycket bra betalt och dessutom fick man alltid höra hur bra ens artiklar var (= de är tacksamma). Därför: Ta för vana att alltid kolla om de företag du stöter på har redaktionellt utrymme på något sätt. T ex: Har Mio artiklar om inredning? Flügger om färg? Åres hemsida om skidåkning? Stockholms stad om, ja Stockholms stad? Pocketshop om böcker? Jag vet inte – men du kan ta reda på det. Då är det antagligen presschefen som du ska kontakta. Gör även ett rappt skrivet mejlutskick till alla personer du känner där deras företag eventuellt skulle behöva någon form av text, både i broschyrer, i tidningar och på deras hemsida. Plus lägg ut statusinlägg på Facebook att du nu erbjuder den tjänsten.

Oavsett vilken tidning du vänder dig till, glöm inte mina tidigare råd att försöka komma med egna idéer. Fine, du behöver inte lägga två timmar på att skriva fem artikelidéer till en tidning om astma kanske (även om jag skulle göra det…), men skriv åtminstone att du verkligen gillar deras tidning och att du gärna återkommer med idéer på frilansartiklar, om de skulle vara intresserade.

Vill du ha ett mejl när jag lägger ut en ny del i frilansskolan? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.


Nyhetsbrev