Frilansskolan del 7: Det finns alltid undantag

Camilla Björkman

Publicerades: 16 februari, 2011

I förra inlägget skrev jag om misstag som frilansjournalister gör. Ni måste förstå att jag inte skrev inlägget för att driva med oss frilansare (jag är ju också en), utan helt enkelt för att ni inte ska begå samma misstag som jag själv har gjort många gånger. OCH för att ni ska öka era chanser till att sälja fler artiklar, för det är ju trots allt det den här bloggen handlar om.

Men som med alla saker i livet finns det undantag. Jag förespråkar ofta att man kontaktar en redaktör med egna idéer eftersom det är ett så bra sätt att snabbt få in artikeluppdrag när man inte har kontakter. Men ibland är det inte nödvändigt.

Här är några sådana situationer:

1. Det är en väldigt nischad tidning
Jag driver vid sidan om mitt frilansande en egen tidning, DentalMagazinet (en tidning inom tandvårdsbranschen), och det är en sådan nischad tidning. Det är en sak om du är tandläkare, då bör du nog komma med lite idéer om du vill sälja in artiklar hos mig. Men är du frilansjournalist som aldrig skrivit om tandvård förstår jag självklart att du inte kan langa upp 3-5 grymma artikelidéer om de senaste trenderna inom odontologi.

Betyder det att du inte ska kontakta mig? Såklart inte! Jag har fått mejl av tre personer som inte skriver om tandläkare mig veterligen men som frågat om jag behöver skrivarhjälp, och jag har bara blivit jätteglad för deras intresse och entusiasm. Därför: Hellre testa än inte testa alls. Men kontaktar du större tidningar som DN, Filter, Vagabond och Elle utan att känna någon där och utan att ha ett väldigt nischat specialområde som du skriver om, då är det egna idéer som gäller, punkt slut.

2. Chefredaktören vill bestämma innehållet själv
Det vill väl de flesta, men vissa har en mycket mer bestämd bild av vad nästkommande nummer ska innehålla. Då är det ofta bortkastad tid att skicka in synopsis. Till exempel skickade jag in tre artikelidéer till Anders Andersson på Driva Eget innan jag började skriva för tidningen, men de var han inte intresserad av. Kanske var de dåliga, vad vet jag, men chansen är större att han i vanlig ordning redan visste vad han ville ha och där passade inte mina idéer in. (Anders, hoppas du får dåligt samvete nu!:)

I ett sådant fall är tipset att i stället försöka lära känna redaktören och sedan kort och gott ringa upp och fråga vad han/hon är intresserad av till kommande nummer. Det skadar inte heller att vara väldigt entusiastisk och visa att du verkligen VILL skriva för just den här tidningen. Alternativt nischa sig stenhårt på exempelvis skattefrågor (i fallet Driva Eget) eller röntgen (i fallet Dentalmagazinet) för att på så sätt få artiklar sålda. Mer om det i kommande blogginlägg. Även mer om smarta tips hur man lär känna redaktören genom att nätverka.

3. Du känner chefredaktören/redaktionschefen
Även här kan det vara klart mycket lättare att lyfta luren och fråga vad som är på G. Men också: I samtalet lägga till att du gärna skickar in lite artikelidéer om det kan vara intressant. Säger personen i fråga blankt nej, då är det bättre att satsa på en annan tidning. Säger personen ja, då har du redan halva inne.

Anders Andersson dissade mina artikelidéer.
Vill du ha ett mejl när jag lägger upp ett nytt blogginlägg? Släng iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se.