Frilansskolan del 42: Sälj mer med rätt vinkel

Camilla Björkman

Publicerades: 5 september, 2012

Hej alla härliga frilansare! Hoppas att ni har haft en helt underbar sommar. Jag har haft en härlig en! Men nu är jag igång igen.

Jag har tidigare skrivit en del om att spåna fram artikelidéer (bara att scrolla nedåt här i bloggen), men nu tänkte jag nörda in mer på en av de viktigaste delarna när man säljer artiklar. Nämligen: hur man väljer att vinkla sina artikelidéer.

När jag började som frilans för cirka sex år sedan var konkurrensen betydligt mindre på frilansmarknaden. Då kunde man ringa upp en redaktör med en ”tanke” som efter lite bollande utkristalliserades till en artikelidé. Idag är det inte riktigt lika lätt. Redaktörer blir överösta av mejl från frilansare (och hundratals mejl därtill), så för att verkligen fånga hens intresse gäller det att din artikelidé redan från början passar tidningen som handen i handsken.

Låt oss ta ett exempel i form av tidningen Driva Eget. En typisk artikelpitch som kommer in hit ser ut så här:

”Artikeln handlar om Eva-Britt Jonsson som startade ett yogaföretag”. Följt av information om Eva-Brit och ett förslag på hur intervjun kan läggas upp.

Eva-Britt är med all säkerhet perfekt för en småföretagartidning som Driva Eget. Problemet är: bläddrar man i tidningen ser man ganska snabbt att i princip inga – eller i alla fall mycket få – artiklar är vinklade på en person på det sättet. Driva Eget har ett enda personporträtt, och det är på en känd entreprenör.

I stället är artiklarna upplagda som en guide, till exempel:

”Så lyckas du i hälsobranschen – experten tipsar”. Plus ett sidocase där Eva-Britt Jonsson som driver Yogaföretaget AB får berätta om sin tuffa väg in i branschen och ge sina bästa råd till andra.

Eller mycket bättre:

”Gör affär av nya hälsotrenden”. Nya siffror visar att hälsobranschen är en av de branscher som växer snabbast i Sverige. Här listas 10 nya, roliga idéer att starta företag kring. Plus expertens råd och ett sidocase där Eva-Britt Jonsson som driver Yogaföretaget AB.

Det här är bara ett exempel. Om du jämför olika tidningar så ser du ganska snabbt hur de väljer att vinkla sina artiklar. Det kan skilja sig enormt från olika tidningar i samma segment, till exempel företagartidningar, tjejtidningar, båttidningar och morgontidningar.

Båtnytt har till exempel mycket guidande artiklar och olika tester, i stil med:

  • Så rustar du din pärla.
  • Måla på aluminium.
  • 5 ribbåtar i stortest.

Däremot har de kanske inte alls några artiklar i stil med:

  • Paret Andersson byggde sin egen båt.
  • Amir har seglat jorden runt.
  • Mickan är både kapten och sjuksköterska.

Det är annars lätt hänt att man tänker ”okej, jag har en grej om en person och en båt, den borde passa Båtnytt”. När den i själva verket skulle passa tidningen Land mycket bättre, eller någon annan tidning som vinklar på personer. Alternativt att man får vinkla om idén.

Knepet är alltså att studera tidningen som du vill pitcha till – noga! Lyckas du få tag på två eller tre nummer av tidningen är det ännu bättre. Då ser du snabbt vilka typer av vinklar som återkommer gång på gång. Guiden om att måla på aluminium blir kanske ”Måla på trä” i numret efter, och så vidare.

Detta är inte bara något som nya frilansare har nytta av. Även hos återkommande kunder tjänar man mycket på att hålla koll på hur tidningen väljer att vinkla sina artiklar. Du kommer att sälja mer, redaktören fattar att du ”kan” tidningen och vågar lämna över mer ansvar på dig.