Frilansskolan del 41: Ta kontroll över din tid

Jag har tidigare skrivit om att speeda upp sitt jobb och riva av saker snabbt – läs HÄR – men nu känner jag att jag måste skriva om detta med att ta kontroll över sin tid. Det är så sjukt viktigt – kanske det viktigaste du kan göra för att driva företag på ett lönsamt och hållbart sätt.

Jag har själv varit en mästare på att låta timmarna dra iväg. Eller: jag är en mästare på det. För mig är det därför superviktigt att jobba med att hålla koll på tidsstjuvar och se till att så mycket arbetstid som möjligt går till saker som genererar vinst för mitt företag. Jag är övertygad om att en bra timpenning inte är något som kommer, utan något du skaffar dig. Dels genom att hitta bra kunder, förhandla – men också att hålla stenkoll på dina timmar.

Här har jag min mamma Kajsa att tacka för ett grymt bra verktyg (och Timothy Ferris som skrivit boken 4 timmars arbetsvecka – underbar bok som jag tipsar om här!). Jag minns en kväll då jag ringde henne halvt hysterisk och gråtandes över att jag inte skull klara alla deadlines och andra saker jag lovat folk. Hon mejlade då ett Excelark som bokstavligt talat har förändrat mitt liv.

Excelarket är kort och gott en mall där jag varje vecka uppskattar hur mycket tid jag ska lägga på olika saker. Allt från artiklar till intervjuer, möten, luncher och till och med telefonsamtal (det kan t ex stå ”ringa morfar – 0,25 h”). Allt ska in! Dokumentet har jag sedan uppe och modifierar under dagen, men helst ska jag hålla mig till det så strikt som det går. För varje uppgift jag gör rödmarkerar jag denna med stor tillfredsställelse.

Det finns flera fördelar med att skriva upp sina timmar. Några är:

  • Du tvingas att i förväg uppskatta hur lång tid ett uppdrag får ta. Det flyter inte bara på och tar mer tid än vad du fakturerar för.
  • Du ser snabbt om du lägger för mycket tid på vissa aktiviteter, och kan skära ner på onödiga tidstjuvar. Du skaffar dig koll.
  • Du blir mindre stressad, eftersom du får kontroll. Stress uppstår när man upplever att man inte har kontroll över sin tid.

Bara att börja med detta schema (om du gör det i Excel eller i något annat program är förstås upp till dig) kommer att göra att du får en bättre uppskattning på hur lönsamma olika uppdrag är – men också vad du kan göra åt saken. Kanske skiljer sig timpenningen radikalt mellan olika uppdrag och då ser du vilka du ska skippa/skära ner på och vilka du ska sälja mer av.

Så här gör du: Öppna upp ett Excelark eller något flashigt tidsprogram som finns på nätet. Gör det sedan till en vana att föra in allt du ska göra under en dag i Excelarket eller programmet du använder dig av. Ha dokumentet uppe på skärmen och modifiera om saker tar längre eller kortare tid än du har tänkt dig. Men försök vara strikt! Saker tar så lång tid som man bestämmer sig för att de får ta. Man blir lite knäpp i början av att planera sina jobbtimmar sådär men tro mig, det är värt det.

Slutligen kommer här några tips för att spara tid och bli mer lönsam:

  • Gå inte i frilansfällan att springa stan runt för att träffa anställda människor för fika mitt på dagen bara för att ”du har tid”. Du har inte tid! Anställda har tid, de har en arbetsgivare som glatt betalar ut lön även om de så surfar på Facebook halva dagarna. Det har inte du. Anställda får komma till dig.
     
  • Ta makten över din mejl och över din telefon. Jag stänger ofta av telefonen eller låter bli att svara under vissa tider, även på fritiden. Allt kan vänta. Och skulle något inte kunna vänta så är det med största sannolikhet ett tillfälle på tusen. Och då får du väl ta den smällen. Hellre det än ständiga avbrott som gör dig mindre lönsam.
     
  • Sätt en deadline. Kanske det viktigaste rådet: Börja aldrig att skriva på en artikel utan att bestämma hur lång tid den får ta. Aldrig! Säg åt dig själv att artikeln ska vara klar på x antal timmar (anpassa efter pengarna och sätt en rimlig tidsgräns). Då fokuserar du på vad som verkligen är viktigt och flyter inte iväg i en massa riktningar. Börja gärna med en rivstart där du utmanar dig själv att skriva något på halva tiden mot vad du brukar. Du kommer att bli chockad över hur snabbt det faktiskt kan gå.
     
  • Försök att klumpa ihop artiklar. Skriv inte en timme här och en där utan lägg intervjuer, skrivtid och finputs på samma dag.
     

Så här kan ett av mina Excelark se ut under en lugn vecka. Ibland är det där Excelarket fullständigt kaos och då får man försöka rensa lite. Jag experimenterar även med att klumpa ihop jobben på olika sätt. Just nu kör jag tidning för tidning, men ibland har jag klumpat ihop dem i andra kategorier, typ ”kontakta intervjupersoner” och ”skriva”:
 

 

Lämna gärna en kommentar eller ställ en fråga i kommentarsfältet!

Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Här kan du följa mig på Twitter.


ANNONS

Nyhetsbrev
Smitare
Smitare kommer undan

25 miljoner upp i rök

Det smits för 25 miljoner kronor årligen från landets drivmedelsstationer. Nu vill branschen at...