Frilansskolan del 38: Här är artikeln som säljer som smör

Hej alla härliga frilansare!

Nu är jag back in biz och tänker skriva om en mycket vanlig artikel som jag personligen tycker är kanonlätt att sälja in. Konstigt att jag inte tänkt på den tidigare. Men här kommer den…

…*trumvirvel*…

3-CASEARTIKELN!

Eh…? Vad snackar jag nu om? Jo, 3-caseartikeln (kanske har den ett flashigt namn hos journalistlärarna men jag kallar den så) är kort och gott en artikel som består av tre* kortare intervjuer, så kallade ”case”. Tillsammans bildar de en artikel genom att belysa olika aspekter av samma ämne. Genom åren har jag skrivit mängder av 3-caseartiklar om allt mellan himmel och jord. Till exempel:

  • Parhästar i karriären – tre karriärduos om hur det är att jobba ihop (Elle)
  • ”Så växte vi med företaget” – tre småföretagare om sitt livs resa (Driva Eget)
  • Så överlevde vi kärlekskrisen – tre par berättar (Cosmopolitan)
  • Se upp för partyfarorna! – tre tjejer om sitt livs värsta kväll (Cosmopolitan)
  • ”Så lyckades vi med e-shopen” – tre entreprenörer om sin e-business (Driva Eget)
  • Öka din merförsäljning – tre veterinärer som gjorde det (VeterinärMagazinet)

Osv, osv osv…

Som du ser kan metoden appliceras på vilken tidning som helst – från populärpress till fackpress till förbundstidning till kvällstidning. Det är dessutom en typ av artikel som redaktörerna gillar, eftersom de ofta är på jakt efter spännande storys men inte alltid har tid eller lust att hitta personerna själva.

Så hur gör man då denna fantastiska artikel? Här kommer mina tips.

Tips när du säljer in artikeln:

  • Du behöver inte ha casen klara när du säljer in det, men det är bra om du har någon sorts idé om det finns folk som överhuvudtaget kommer att ställa upp. Jag brukar surfa runt lite och kolla om det finns någon som t ex bloggat om det jag vill skriva om – då har de ju redan gått ut med sin story och kan vara pigga på att vara med även i tidningen. Men generellt ser jag till att välja ämnen som är relativt ”säkra” för att inte hamna i en jobbig sits.
     

Tips när du letar case/intervjuar:

  • Det tar tid att hitta case! Så om du vill hålla dig inom en rimlig tidsram – välj ett ämne som inte är heltokigt och svårt, typ: ”Vi tror att vi är katter” – tre personer berättar.
     
  • Eftersom det är relativt korta knäck – försök göra telefonintervjuer. Och för att kunna göra det: välj ämnen som passar sig för det. Det är en enorm skillnad i tid att göra tre telefonintervjuer om ett relativt enkelt ämne, typ e-handel, än att skriva tre gripande storys där du antagligen vill träffa personerna i fråga. Både känslo- och tidsmässigt.
     
  • I de flesta fall kommer tidningarna att vilja att personerna ska ställa upp på bild och med sitt namn, så informera om det redan från start för att undvika avhoppare. Jag brukar säga till uppdragsgivaren att jag kan fråga intervjupersonerna om de har en bra porträttbild, men att jag inte kan garantera att dessa bilder håller måttet för tryck. Försök i annat fall att lämna det till tidningen att fixa bilder – då får de exakt vad de vill ha och du slipper rodda med något som inte brukar ge extra betalt. Kom dock ihåg att lyfta frågan om bilder då det är viktigt för att artikeln ska funka!
     
  • Ett superbra ställe att leta folk på är Marie Hagbergs fantastiska sida Hjälp en journalist på Facebook. Rekommenderas varmt! 
     

Tips när du skriver:

  • Observera att du inte ska skriva tre små personporträtt. Självklart måste du ge lite bakgrund om personerna, men knäcken ska alla vara stenhårt vinklade på ämnet i fråga. Handlar artikeln om kärlekskriser så är det kärlekskrisen du ska foka på. Gå rakt på sak och fimpa resten!
     
  • Själva reportaget ska ha en rubrik, ingress och gärna en ruta av något slag. Ibland behövs också en inledning som kastar läsaren in i ämnet, det gör man som man vill. Hur långt varje case är varierar, men normalt brukar jag skriva mellan 2 000-3 000 tecken per case inklusive blanksteg. Sammanlagt brukar det sluta på runt 10 000 tecken allt som allt.
     
  • Hitta tre olika case som skiljer sig från varandra, och vinkla dem så att de verkligen är olika. Undvik helst att intervjua andra frilansjournalister – det har många redan gjort vilket gjort att vissa redaktörer tröttnat.
     
  • Ge varje case en egen rubrik som direkt berättar vad knäcket handlar om. Varje rubrik ska skilja sig åt. T ex i exemplet med kärlekskrisen kan de tre rubrikerna vara:
    ”Vi sökte psykologhjälp” Eva och Bengan bla bla bla…
    ”Vi träffade andra ett tag” Hamid och Tor bla bla bla…
    ”Vi skilde oss och gifte oss på nytt” Reine och Nadia bla bla bla… 

     

* Det kan lika gärna vara fyra eller fem, men tre är ofta en magisk siffra i tidningsbranschen 🙂

Vad säger ni om detta? Har ni gjort några liknande artiklar och vad handlade de i så fall om?

Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.


Nyhetsbrev