Frilansskolan del 36: Så lyckas du på mötet med uppdragsgivaren

När jag satt och kollade igenom bloggen såg jag till min förskräckelse att jag missat bloggens 1-årsdag! Den 8:e februari 2011 skrev jag del 1 i Frilansskolan och sen har det bara fortsatt. Jag medger att jag inte är den flitigaste bloggerskan, men det tar mig minst två timmar att skriva ett inlägg. Lägg därtill en massa mejl angående bloggen och frilansande så förstår ni kanske att det blir lite glest…

Så grattis bloggen och alla underbara läsare! Om ni visste hur glad jag är för att ni läsare finns. Jag får så mycket energi och värme av er att det räcker i månader framåt. Jag gillar er som tusan!

Okej, nog med det sentimentala (snart fäller jag en tår här). Jag lovade att jag skulle skriva om hur man gör när man bokat in ett möte med en potentiell uppdragsgivare. Här kommer därför mina tips:
 

1. Ta med dig ett gäng artikelidéer
Dyk inte bara upp som gubben i lådan utan skriv ner tre till fem artikelidéer som passar tidningen. Helst fler eftersom det går rätt snabbt att dra dem och du kanske märker att vissa inte funkar. Varför du ska ha med dig artikelidéer? För att:

  • Risken är stor att uppdragsgivaren i fråga inte är en snacksalig person och så sitter ni där och glor på varandra och önskar att mötet tog slut. När du har med dig artikelidéer tar du kontrollen och driver mötet framåt, vilket han/hon kommer att uppskatta.
  • Du framstår som påläst, intresserad och passionerad för tidningen.
  • Du visar upp dig som den framgångsrika, coola frilansjournalist som du är. I stället för att komma dit och ba ”jag skriver vad som helst” visar du att du har koll på läget och själv vet vad du vill skriva om.

2. Förbered dig!
Gör inte misstaget som jag gjort vid två tillfällen (sen lärde jag mig) och rafsa ner några idéer i farten, utan att tänka till. Jag minns när jag hade ett möte med en karriärtidning när jag precis blivit frilans. Jag och chefredaktören satte oss ner och hon inväntade mina artikelidéer som jag sagt att jag skulle ha med mig, varpå jag utbrister efter en konstpaus:

– Kärlek på jobbet!

Tystnaden som uppstod, alltså.

Nej, ta dig tid att studera tidningen noggrant. Ett bra knep som jag skrivit om förut är att kolla på tidningens vinjetter (avdelningar). Då ser man vilka olika ämnen de har och hur man kan anpassa sina idéer efter det. Faktum är att det var just detta knep som gjorde att ovanstående chefredaktör ändå ville fortsätta jobba med mig – och vill fortfarande. Hon nappade inte på en enda av mina tio (!) idéer men sa att hon var imponerad över vilken koll jag hade på tidningen. Till exempel sa jag: ”Det här med kärlek på jobbet är hett nu så därför skulle det passa under vinjetten ’trend’. Och så intervjuar jag en expert i samma stil som ni gjorde i förra numret…”. Det här med vinjetter är något som nio av tio frilansskribenter inte tänker på, så du ligger i framkant redan här.
 

3. Förbered frågor – och var lyhörd
Innan du drar dina artikelidéer, ställ frågor om vilka artiklar de helst köper in. Är det personporträtten? Ekonomidelen? De mer nyhetsbetonade artiklarna? Träningsartiklarna? På så sätt kan du kanske anpassa dina idéer lite redan från början.

Var också lyhörd för vad han/hon ger för respons. Det blir med största sannolikhet inte så att du drar dina idéer och så säger redaktören: ”Jag tar nummer 3!”. Nej, man för en dialog och bollar fram och tillbaka. Försök därför att lyssna och snappa upp vad redaktören går igång på.

Obs! Ställ aldrig frågor som: Vilka är er målgrupp? Sådant ska du veta innan. Ett tips är att ladda ner deras utgivningsplan/annonsprislista som finns på i stort sett alla tidningars hemsidor under en annonsflik. Där står målgrupp, ålder på läsare och så vidare. Det tar fem minuter att läsa men är helt klart värt det.
 

4. Prata om betalning
I slutet av mötet, fråga vad de normalt brukar betala för en artikel på typ två sidor / 5 000 tecken med en enda intervjuperson. Detta för att få ett hum om deras snittarvode, så att du när de sedan beställer en artikel kan höja det några snäpp. Frågar de däremot dig vad du tar betalt – svara att det beror på vad det är för artikel och ge aldrig en exakt summa!

Det funkar kanske på vissa tidningar att säga att ”jag tar betalt enligt frilansrekommendationerna” men i många fall får blotta ordet redaktörer att darra (detta har jag varit med om flera gånger men sen när jag förhandlat betalar de så mycket ändå i slutändan, utan att förstå det :).

För att du ändå ska få ut det arvodet – och mer därtill i bästa fall – gäller det i stället att få dem att fatta vilken grym deal de gör och hur mycket de tjänar på att ta in dig. Det gör man inte i en handvändning, utan det kräver ofta en del tricks (som jag bland annat skriver om HÄR). Du har också mycket större chans att få upp arvodet när ni har en relation, vilket ni har efter ett möte och kanske ett snack på telefon.

5. Avsluta rätt
När ni gått igenom dina idéer och/eller snackat lite allmänt kommer det säkert att ge sig hur mötet ska avslutas. Om uppdragsgivaren gått igång på några artikelidéer kanske det slutar med att ni skakar hand och du börjar jobba. Mumlar hon/han däremot något i stil med att ni kan höras framöver, ta kommandot och säg vad du kommer att göra. Till exempel:

  • Jag filar lite mer på artikelidéerna vi pratade om och mejlar över dem till dig, så kan vi höras efter det (om de inte direkt nappade på någon).
  • Jag skickar över några synopsis på de idéerna du gillade.

LYCKA TILL!

PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Tips! I Elles februarinummer skriver jag en (något kortad) artikel om hur man lyckas som frilans.


Nyhetsbrev