Frilansskolan del 33: Tre-mejlsprincipen och andra tips som ger dig fasta uppdrag

En otroligt viktig del i att tjäna bra som frilansskribent handlar om att skaffa sig fasta uppdrag. Då ringer/mejlar uppdragsgivaren dig löpande uppdrag och du slipper mycket säljtid. Dessutom går det snabbare att skriva för tidningen i fråga eftersom du kan stilen och upplägget på artiklarna.

Hur blir man då ”favoriten” som alla vill anlita och som redaktören vill fortsätta lägga ut uppdrag på? Här är några av mina bästa tips:

1. Du levererar bra artiklar i tidningens stil
Detta är självklart A och O – och går inte att komma ifrån hur trevlig, serviceminded och ”säljig” man än är. Men vad är då en bra artikel? En nyckelregel är: En artikel som är i stil med tidningens andra artiklar. En sak som många missar är till exempel att se till att rubriken, ingressen och eventuella rutor är i stil med tidningens. Framförallt ingresser är en sådan sak som kan skilja sig radikalt åt mellan tidningar, och skriver man då en som är exakt i tidningens stil kan det lyfta hela texten. Ett tips är att leta upp två tidigare artiklar under samma vinjett (avdelningen i tidningen) och studera dem noggrant. Studera även ingresserna och rutorna. Till exempel kanske rutorna har små underrubriker över varje punkt, eller så har de inte det. Bra att kolla!

2. Du är självgående
Jag har en princip som jag kallar 3-mejlsprincipen. Den går ut på att uppdragsgivaren mejlar ett artikeluppslag (typ xxxxx, kan du skriva detta?), jag svarar med att bekräfta dels själva upplägget av artikeln (här skriver jag ofta en lite mer utförlig synopsis för att kolla att jag fattat rätt) och arvodet (här kanske jag ser till att höja det lite) och redaktören svarar ”okej”. Tre mejl alltså. Alternativt mejlar jag ett artikelförslag, redaktören svarar med någon fråga eller något i stil med ”kör på det men tänk på det här och det här” och sen svarar jag ”okej”. Tre mejl även där. That's it!

Självklart kan det uppkomma frågor under uppdragets gång. Är det viktiga frågor ska man ställa dem – risken är annars att uppdraget inte blir vad redaktören tänkt sig vilket blir merarbete för dig. Men är upplägget tydligt – undvik att diskutera det mer. Det är rakt igenom underbart med en frilans som vågar ta eget ansvar och levererar det man sagt. Har man flera frågor är det bättre att lyfta luren och riva av frågorna vid ett tillfälle. Min erfarenhet är även att det är bättre för alla parter att först komma med ett eget förslag än att ställa en massa frågor. T ex: Redaktören mejlar mig en ”idé” och undrar om du kan skriva – då skriver jag snabbt ihop ett kort synopsis som har med alla delar i artikeln och skriver sedan dit ”blir det bra?”. Ofta får jag bara ”ja!” till svar och alla är nöjda. Jag har fått igenom hur jag vill lägga upp artikeln och redaktören slipper extrajobb. I stället för att ställa en massa frågor till redaktören så att han/hon ska ägna tid åt att behöva svara på dem.

3. Du fortsätter att komma med egna idéer
Många slutar att komma med egna artikelidéer när man har fått till exempel en eller två löpande uppdrag i varje nummer av en tidning. Man blir helt enkelt lite bekväm och tänker att det funkar bra att redaktören tänker ut idéerna och sen kontaktar en, än tvärtom. Jag har själv gjort det misstaget. Men det finns flera risker med detta:

  • Någon frilans som är mer het på gröten ligger på redaktören med en massa grymma idéer – och han/hon börjar så småningom att övergå till den personen i stället.
  • Det verkar inte som att du har någon passion för tidningen längre, vilket är jätteviktigt för att bli den där fasta medarbetaren på frilansbasis. Läs mer om det HÄR.
  • Du missar en grym chans att sälja in fler artiklar till samma uppdragsgivare. Om du har två tidningar varav en du redan skriver för är det mycket lättare att försöka sälja in fler artikelidéer till den, i stället för att sälja in till den nya tidningen. Sälj alltid mer till gamla kunder!

Omvänt är det väldigt uppskattat för redaktören när en person, särskilt en frilans man känner och litar på, kommer med en helt färdig artikelidé – läs mer om det HÄR. De slipper en massa jobb och du blir sedd som en stjärna.

4. Du är en skön person
Det är du självklart redan – men se till att visa det! Din personlighet är nämligen en extremt viktig faktor i om du blir anlitad många gånger om. Egentligen är det ganska självklart: Tänk dig själv att du är redaktör för en tidning och har två frilansare att anlita för uppdrag. Båda är lika bra på att skriva och rapportera men den ena är även glad, trevlig och har humor. Vem anlitar du? Med största sannolikhet, den glada personen. Se därför till att träffa uppdragsgivaren och visa upp din sköna och självsäkra personlighet. Var dig själv, avslappnad och trevlig och se till att dra lite skämt så att du får honom/henne att skratta. Alla älskar folk som får dem att bli glada! Det gör det också lättare att förhandla upp ditt arvode, eftersom uppdragsgivaren gillar dig skarpt och därför inte har hjärta att sitta och hålla in på en tusing hit och dit. Det här kan låta larvigt men jag lovar dig att just denna punkt kommer du långt med. Våga visa den du är!

5. Du fortsätter att leverera
Det låter som en självklarhet, men frilansjournalister som skriver bra, är självgående och levererar det som beställdes senast på datum för deadline finns faktiskt inte i överflöd. Det kan däremot hända att en frilans, när han/hon börjar bli bekväm i att det kommer fasta uppdrag, börjar tumma på det där. Jag har själv gjort så. När jag började som frilans var jag manisk på att alltid leverera i tid – sen blev jag lite bekväm och tänkte att ”äsch, det gör väl inget om det kommer en dag senare”. Big mistake! Som tur var skärpte jag till mig snabbt när jag insåg vad jag höll på med, men även jag får påminna mig själv då och då. Mitt jobb är en del i en lång rad av människors jobb – redaktionschef, redigerare, layout, korr osv – och strular jag påverkar jag en massa andra. Gör inte samma misstag som jag gjorde!

Vill du få ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.


Nyhetsbrev