Frilansskolan del 3: Ännu fler vinnande artikelidéer

Camilla Björkman

Publicerades: 11 februari, 2011

Först och främst: Otroligt kul att så många uppskattar bloggen! Jag blev så himla peppad att jag skulle kunna sitta här och skriva hela dagarna. Så TACK från mig för alla fina mejl!

Ni andra som inte står med på min mejlinglista: släng iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se så skickar jag en liten notis så fort jag lagt upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan.

Som en smått irriterad läsare påpekade är det inte idéerna som är det svåra, utan att sälja in dem. Och själva ”säljet” kommer i fler blogginlägg – jag lovar. Men det många missar är att riktigt bra artikelidéer kan sälja sig själva. Då behöver man inte ringa och kränga, det räcker att skicka ett kort mejl som beskriver dem (vilket för övrigt gäller många branscher).

Med andra ord: Idéer ÄR själva säljet, åtminstone en stor del av det. Sen är det inte så att man måste sitta och komma på idéer under hela sin frilanskarriär, om man inte vill. Jag har till exempel sällan tid med det längre för att jag får fasta uppdrag från mina uppdragsgivare. Men det får jag enbart för att jag i början var aktiv och kom med egna idéer. Det är en kickstart, kan man säga, som sedan leder till trogna kunder där de kontaktar dig i stället för tvärt om.

Sen kommer här fortsättningen på hur man kommer på bra artikelidéer (se tidigare inlägg här nedan för punkt 1-3):

4. STUDERA TIDNINGEN SOM DU VILL SKRIVA FÖR
Låter kanske självklart. Men när jag jobbade som redaktör på Cosmopolitan kom det ofta in mejl från folk som man undrade om de faktiskt hade läst tidningen. För det första är detta alltså en försiktighetsåtgärd: Du vill inte pitcha en idé som bara inte passar in. T ex: Att pitcha en idé om en krönika i en tidning som inte har krönikor, eller en om en framgångsrik elitidrottare i en tidning som mest bara skriver om mode och skönhet.

För det andra får du väldigt mycket idéer av att läsa tidningen i fråga. Det sätter igång tankebanorna när du ser vad för typ av artiklar de har och vad du kan skriva som saknas men ändå passar in. Några saker som du kan spana efter:

– Vilka ”avdelningar” har tidningen? Som ni säkert vet har alla tidningar olika vinjetter/avdelningar. Driva Eget har till exempel alltid ett stort tema, följt av avdelningar som: Dina pengar, Din skatt, Din start, Ditt liv och så vidare (kolla längst upp i hörnet så ser du vad vinjetterna är). När du ser avdelningarna blir det lättare att komma på idéer som passar in just här. Dessutom kan du, när du mejlar chefredaktören/redaktionschefen med dina artikelidéer, specificera vilken avdelning de skulle gå in under. Det framstår både påläst och proffsigt. Jag brukar alltid lista mina idéer under tidningens avdelningar när jag hör av mig till en tidning. I ett mejl kan det, efter intro och sådant, se ut så här:

Ditt liv: Så får du tillbaka drivet när det känns tufft (avdelningen/artikelidéen)
Artikeln skulle handla om ett vanligt problem hos småföretagare: Att man en dag tappar det fantastiska driv man hade i början bla bla bla bla osv osv (här följer synopsisen, men mer om det i kommande delar).

– Vilka delar kan de tänka sig lägga ut på frilans? Till exempel gör de ofta plocksidor, frågespalter och fasta avdelningar själva (behöver inte ALLTID vara så, men risken är stor). Anders Andersson gör till exempel alltid avdelningen ”Dina pengar” själv, och läser man flera nummer av tidningen ser man att frilansjournalisten Anna-Karin Florén alltid gör alla ”Din start”. Kvar finns då några avdelningar där varierande namn dyker upp. Då kan du dra slutsatsen att du har en chans att få in en artikel just där, därför bör du fokusera på att komma på artikelidéer som passar där.

– Vad har de skrivit om i de tre senaste numrena, på just de avdelningar som de verkar lägga ut på frilans? Biblioteket brukar ha gamla kopior av tidningarna om du inte har dem själv. Läser du rubrikerna på dessa artiklar bildar du dig snabbt en uppfattning om vad som redan har gjorts och vilken stil på artikelidéer som söks.

Vad tycker ni själva om detta? Det vill säga när det gäller att komma på bra, säljande artikelidéer?