Frilansskolan del 26: Därför svarar inte redaktören på ditt mail #2

Camilla Björkman

Publicerades: 31 augusti, 2011

Fortsättning på föregående inlägg!

3. Tidningen köper inte in frilansmaterial (t ex: de har budgetstopp)
Det här drar många redaktörer till med för att slippa förklara sig, men min erfarenhet är att de flesta tidningar köper in frilansmaterial i någon form idag. Det finns nästan alltid möjlighet att skrapa fram mer pengar till en grym artikelidé. Om inte annat skulle redaktören säga: ”Vi har budgetstopp just nu men det här är en så bra idé att vi gärna köper den till nästa nummer”. Få uppdragsgivare skulle säga blankt nej till en fantastisk artikelidé. Med andra ord: Detta är en bluff. Inte alltid, men ofta.

Så löser du det: Säger en redaktör att de inte köper in material nu är det ingen vits att svara till exempel ”Skulle ni vilja ha den till nästa nummer?” eftersom han/hon i så fall redan skulle föreslagit det. Jag har själv gjort det några gånger och till slut fick jag inget svar. Nej, då är det bättre att fila på nya idéer och kontakta dem igen om en månad. Så länge: Satsa på tidningar som tillhör stora förbund, de har ofta mycket, mycket mer pengar än småtidningar och mer kommersiella tidningar.

4. Idéerna är inte tillräckligt unika
Som jag skrivit tidigare finns det många bra, klassiska artiklar som tidningar alltid har med, typ en guide till Paris eller en om höstdepp. Men de är alldeles för vanliga för att redaktören ska haja till när han/hon ser ditt mail med ett sådant artikelförslag. De flyger liksom inte ur stolen och ba: ”Wooow en Parisguide, WOHOO lyckan är gjord!”. Det kan också vara så att idén är unik och bra, men inte tillräckligt fantastisk för att en stressad redaktör ska hugga.

Så löser du det: Vid första och andra kontakten med en tidning gäller det att du verkligen wow-ar dem. Din idé måste vara något extra. Även här handlar det om att studera tidningar extremt noga. LÄS sjukt mycket helt enkelt! Sedan finns det många olika sätt att komma på bra, speciella artikelidéer. Läs mer om det här och här. Personporträtt är heller inte bra att sälja in enligt min erfarenhet, såvida det inte är någon alldeles extra det gäller. Extremt viktigt är också att ha en bra och sylvass vinkel på artikeln, läs mer om det här.

För nya frilansare är det bra om du kan diskutera dina idéer med någon/några andra. Som journalist har man ju ofta kollegor i branschen, men ännu bättre är om du kan bolla ett gäng idéer med en redaktör. INTE någon av dina uppdragsgivare, där ska du vara proffsig och inte komma typ ”Du, jag får inga svar på mina idéer, skulle du kunna säga vad det är för fel på dem?”. Men om du har en kompis, en kontakt eller om du kan gå en kurs där kursledaren (det gäller att han/hon har erfarenhet av att vara redaktör) även kan svara på sådana frågor. Detta kan du självklart inte göra inför varje pitchmail, men ett sådant ”bollplankmöte” kommer att lära dig massor – som du sedan kan använda dig av när du kommer på nya idéer.