Frilansskolan del 22: Öka tempot – och höj din inkomst radikalt

Hej!

Hoppas att ni har haft en skön midsommar. Själv var jag i Dalarna över helgen och firade på äkta traditionellt vis – underbart!

Jag har fått några frågor från en läsare som jag tänkte svara på.

1. Om man sitter och kläcker idéer som sedan resulterar i en synopsis, varpå redaktören nappar en av dessa idéer, har du då någonsin känt att när du väl börjar skriva på artikeln, så är dina kunskaper om just detta ämne för begränsat för att du skall få ihop material till en hel artikel?

SVAR:
Det är mer att jag känt att det tar väldigt lång tid att läsa in sig på ämnet, eftersom jag kunnat så lite om det. Alternativt att ämnet varit alldeles för stort. Informationen kan man ju skaffa till slut men det kan ta en väldans massa tid. Därför tycker jag att man i så stor mån man kan ska hålla sig vid sin läst (heter det så?) och verkligen keep it simple. Dvs skriva om det man redan kan och skriva om ämnen som inte är megastora. T ex har jag alltid skrivit mycket för tjejtidningar om relationer, kärlek, vänskap, karriär osv osv för unga kvinnor. Det kan jag ju liksom innan och utan eftersom jag själv är 27 år och tjej. Då är det dels enormt mycket lättare att komma på bra artikelknäck, och dessutom mycket lättare att skriva. På senare år har jag skrivit mycket om entreprenörskap och företagande, det är också något jag kan och brinner för. Sen är det alltid bra att utvecklas och skriva andra typer av artiklar, men det kan ju komma efterhand när man känner att man har tid.

2. Skulle en synopsis på fem meningar kunna fungera för en frilansare som just börjat I branschen? Kommer redaktören verkligen kunna bedöma skribenten/journalistens kompetens att hantera språk osv, på en sådan kort presentation, lämpar sig denna metod bättre för er som redan blivit publicerade där redaktören kan bilda sig en bättre uppfattning om ert skrivande genom att hitta er på nätet, än för en total nybörjare som ännu inte har blivit publicerad?
SVAR:
Det räcker i de allra flesta fall, även för totala nybörjare. Jag har hört talas om några redaktörer som bett om att få se en tidigare artikel, men annars bryr de sig inte. Det viktiga är att artikelidén är bra. Redaktörerna behöver ju heller inte betala förrän de har fått en artikel som håller måttet, därför tar de ingen risk. Dock kan man nog säga att det alltid är bra att ha skrivit grejer innan, även om de inte är publicerade någonstans (kan vara t ex artiklar man skrivit i plugget, artiklar man skrivit på egen hand osv). Jag tror inte att man ska gå från att inte skrivit en enda grej till att börja frilansa, lite träning behöver man. En mycket bra övning för helt nya skribenter är att studera en tidning noggrant, komma på en artikelidé som passar tidningen och sedan skriva artikeln. Då kan man använda den om en redaktör skulle be om arbetsprover. I början skrev jag också en del artiklar som jag sedan försökte sälja (och lyckades ibland). Främst researtiklar jag skrev på semestern, då har man ofta tiden.

3. Hur många artiklar skriver du i månaden? Varierar naturligtvis baserat på längd på artikel osv, men på ett ungefär?

SVAR:
Utöver mitt webbredaktörsgig på Driva-eget.se blir det mellan 10-15 artiklar i månaden (förutom när jag är på semester eller jobbar intensivt med min egen tidning), då är det både kortare knäck och längre reportage och jag jobbar normala arbetstider. Ibland blir det fler, det beror lite på artiklarnas omfattning. Jag tror att det är vanligt att man tänker att man ska skriva typ 5 artiklar i månaden, men det är i mina ögon alldeles för lite om man är ute efter att dra in cash. I början är det självklart superbra om man så skriver EN artikel i månaden (man kanske pluggar samtidigt eller jobbar med något annat). Då tar det också mycket längre tid, och det är viktigt att det får ta det. En artikel jag skriver idag på några timmar tog mig kanske en vecka för några år sedan, men då lärde jag mig också massor på vägen.

Alltså: Man kommer så småningom upp i ett tempo, plus att man får fler kunder ju mer man pitchar, som gör att man kan skriva många fler artiklar. Detta höjer månadsinkomsten radikalt. Allra bäst är om man kan sälja in ett gäng längre jobb. Ska man skriva kortare knäck som man tar typ 2 lax för får man skriva en jäkla massa knäck för att komma upp i en bra lön.

Dessutom, ju mer du skriver – desto bättre blir du. Och det gillar uppdragsgivarna också. Men för att lyckas måste man, även här, keep it simple. Det är stört omöjligt att skriva tio långa, undersökande reportage i månaden som kräver mängder av research och intervjuer – då går man ju under. Därför blev jag så förbannad när jag var på Frilansdagen på Poppius och killen som skrivit ”Carl XVI Gustaf: den motvillige monarken” om kungen var där och tog emot pris. Hans råd till oss frilansare i publiken var något i stil med att sluta skriva artiklar med tips till medelmåttiga svenskar och i stället satsa på ”riktig” journalistik (minns inte ordagrant). Jaha, men vem ska betala för den journalistiken? Knappast tidningarna. Kommentaren var verkligen ett hån mot frilansare som försöker försörja sig på att skriva.

4.…Och hur pass lång tid tar det att producera en färdig artikel, (inkluderat skrivtid, och forskning i, för artikeln, relevanta ämnen, förberedelser, intervjuer osv)? Förstår att även detta är väldigt varierande, men I genomsnitt, eller på ett ungefär?

SVAR:
Tyvärr jättesvårt att svara på – det varierar verkligen enormt. Ibland ägnar jag flera dagar åt en artikel, ibland går det på några timmar. Men mitt råd är att alltid anpassa tiden till hur mycket du får betalt. Jag tycker att man som erfaren journalist ska sträva efter att ta ut 1000 kr/timmen, dock är det kanske mer realistiskt med 700-800 kr/timmen. Då ingår all research, intervjuer, skrivtid – allt. Det enda som inte räknas in är säljtid, därför ska man ha i åtanke att man som ny i branschen får lägga mycket obetald tid på att pitcha vilket man dock får tillbaka sedan när de fasta uppdragen börjar rulla in. Det uppdragsgivarna ofta missar är att man också måste lägga ner en del tid på saker de inte ger en betalt för. Nu syftar jag inte på sälj och bokföring utan det kan vara t ex möten med dem, luncher, telefonsamtal, skriva synopsis, styra upp fotografering av någon man intervjuat osv osv. Detta kan vara bra att komma ihåg när man snackar arvode.

För att lyckas hålla ett högt timarvode är det absolut nödvändigt att man håller koll på sin tid. Ett talande exempel var när min syrra ringde och ville komma förbi på en fika kl 15 på eftermiddagen och jag svarade spontant: ”Fika!? Jag ser hur tusenlapparna bara flyger ut genom fönstret!!” Tar man, säg, 3 000 spänn för en artikel får man se till att man gör den på några timmar (läs mina tidigare inlägg hur man gör). Är det omöjligt är det bättre att tacka nej (såvida man inte är desperat) och ägna dagen åt att skicka ut 10 nya mail till tidningar med artikelidéer.

Slutligen…
Måste bara tillägga att jag förstår om man som ny i branschen känner sig rätt långt bort ifrån allt det här med fasta uppdrag, 15 artiklar i månaden, ett bra timarvode osv osv. Kanske har man fått nej på nej från tidningar, eller skrivit en artikel i en veckas tid som man fått slängt till sig en tusenlapp för. Då blir nog ett sådant här hurtigt blogginlägg bara irriterande. Känner någon så skulle jag vilja säga: Håll ut – det blir bättre! Snart kommer det ett ”ja”, som sedan leder till ett nytt uppdrag för samma tidning, som leder till att de kontaktar dig igen, och igen, och igen. Och så kommer det ett ”ja” från en annan tidning, och där händer samma sak. Och sen är det du som sitter där med tio tidningar som skriker efter just dig.

Midsommarstången i Dalarna. Foto: moi.


Nyhetsbrev