Frilansskolan del 2: Så kommer du på vinnande artikelidéer

Camilla Björkman

Publicerades: 10 februari, 2011

Det har strömmat in mejl från härliga frilansare som vill veta mer om hur man säljer sina artiklar. Vad glad jag blir! Här kommer därför del nummer 2.

Som jag skrev sist räcker det inte att kontakta tidningarna genom att fråga om de behöver skrivarhjälp. Nej, du behöver ge dem några riktigt bra artikelidéer som de bara inte kan motstå. Hur kommer man då på dessa? Det finns självklart massor av sätt, och jag säger inte att mina är de bästa. Men de har funkat för mig, därför delar jag med mig av dem här:

1. LETA AKTUELL FORSKNING
Jag vet inte hur många gånger jag har googlat ”new research relationships”, ”new research career”, ”new research travel”, ”top trends 2011 travel”, ”trends small business 2011” osv osv. Det går också att hitta massor genom utländska tidningar, som ofta är några månader före oss i Sverige. Det låter nästan löjligt, men det ger många idéer om vad som är aktuellt just nu inom olika ämnen. Förslagsvis de ämnen just du är intresserad av. I mitt fall har det varit just relationer, karriär, företagande och resor jag har skrivit om, och genom att hitta vad som är hett just inom dessa områden kan jag hitta stoff till mina artiklar.

Men det räcker inte att bara skriva om själva trenden: Du måste vrida till trenden ytterligare. Till exempel: Du hittar ny forskning som säger att allt fler arbetsgivare använder sig av ”speed Interviewing” (som speed-dejting fast det är arbetssökande som blir intervjuade av ett företag). Det i sig är en bra artikel, men ännu bättre blir den om du dessutom kan få en karriärcoach och en arbetssökande att ställa upp till artikeln. Helst någon som stolt säger ”jag fick jobb genom speed-interviewing”. Då har du plötsligt a) en ny trend b) en expert som bekräftar trenden och c) ett case.

Dessa tre element är tillsammans en unik sammansättning som en tidning som typ Shortcut, Civilekonomen, Chef osv borde vara intresserade av – såvida de inte skrivit om den. Självklart måste du anpassa artikeln till tidningen i fråga. Till exempel bör du fokusera på chefens roll i speed interviewing om du kontaktar Chef, och civilekonomens roll om du kontaktar Civilekonomen.

2. INSPIRERAS AV NYA BÖCKER
Alla förlag har kataloger som visar deras utbud för våren, sommaren och hösten, som ligger på deras hemsidor. Kolla in dessa och se om du hittar några trender även här. Kommer fler ut med böcker om lycka? Om pizza? Om ledarskap? Om…döden? Och sedan: Kan man se trenden på andra ställen i vardagen, till exempel i form av tv-program? Även på tv-kanalernas hemsida brukar man kunna se vad nästa säsongs tv-program ska handla om. Applicera samma tänk som ovan, det vill säga ta trenden och lägg till ytterligare några bitar: ett case, en expert osv. Eller hitta ett case från böckerna och tv-programmen. Till exempel, säg att det kommer en bok om en kvinna som överlevt en svår sjukdom. Då kan du kontakta henne, fråga om du kan få skriva hennes historia, och sedan kontakta tidningar som kan vara intresserade av att skriva om den. Gärna tillsammans med en ruta där en expert inom området (typ läkare) uttalar sig. Även där har du två element som tillsammans blir mer unika.

3. INSPIRERAS AV DIN OMGIVNING
Som journalist bör man ju som du säkert redan vet inte skriva om sin familj eller folk man känner – helt enkelt för att man ska vara objektiv. Däremot kan man alltid inspireras av dem – och sedan använda sina idéer och intervjua andra. Jag har många gånger inspirerats av mina vänner till artiklar i tjejtidningar, och nu när jag skriver om företagande så inspireras jag av vad som händer i mina kollegors värld. Därför: Fråga dig själv vad dina kompisar, bekanta och familj har gjort eller gör? Kanske i samband med en expert eller rådande trend.

Slut för idag, skriver mer sätt att komma på idéer snart! Efter det följer: hur man säljer in sin idé, skriver ett vinnande synopsis, hur man sticker ut i mängden, hur/om man ska nischa sig osv.

PS! Missa inte min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).