Frilansskolan del 11: Nätverka dig till fler uppdrag

Tidigare har jag skrivit om fördelen med att pitcha artikelidéer. Det är ett snabbt och effektivt sätt att dels träna på att komma på bra idéer och sylvassa vinklar, men också ett sätt som leder till uppdrag – förutsatt att idéerna är bra det vill säga.

Men ett nästan ännu bättre sätt att sälja in artikelidéer är ändå att FÖRST träffa chefredaktören eller redaktionschefen i verkligheten. Man får en helt annan möjlighet att visa upp sin glada nuna, prata om tidningen och helt enkelt inte bara bli ett namn bakom ett mejl.

Nu är ju inte detta så lätt, såvida man inte råkar ha kontakterna redan och har som vana att hänga på redaktionerna. Därför kommer här några knep att använda sig av för att träffa på chefredaktörer och redaktionschefer:

1. Gå på boksläpp eller pressträffar. T ex har de stora förlagen två gånger om året stora pressvisningar/boksläpp där de presenterar säsongens böcker. De är alltid populära hos redaktionsfolk. Googla dig fram till pr-ansvarige och skicka ett mejl där du säger att du är frilansjournalist och skriver om ämnet. Är det då en pressträff för årets hälsoböcker, ja då har du självklart kollat in hur chefredaktörerna för, säg fem, hälsotidningar ser ut. Men framförallt: Mingla som f*n. Var en sådan där person som går runt och hälsar på alla, slår dig ner lite varstans och småsnackar osv. Jag vet, jag hatar det själv. Men tänkt på pengarna:)

Det är också ett bra sätt att träffa andra frilansjournalister att fråga ut om bra tidningar att skriva för. Stora pr-byråer brukar också ha bra pressträffar. Likaså stora sport- och skönhetsmärken. Ring helt enkelt till växeln hos t ex Reebok och fråga vilken pr-byrå de använder sig av och vad den ansvarige personen heter på det företaget (säg bara att du ska skicka ett mejl eller vad som helst). Sen skickar du samma mejl som till förlaget. Dessutom är det kul att gå på pressträffar, om man nu inte har något annat för sig.

2. Bekantas bekanta. Skicka ett mejl till alla du kan komma på och säg att du är så otroligt sugen på att skriva (om du är ny som frilans) eller att du nu är på jakt efter fler uppdrag (om du är gammal i gemet). Fråga om någon har någon kontakt. Vad som helst. Alltid ger det något! Mejla sedan personen i fråga med lite idéer, eller skriv att du har några idéer som du gärna kan komma in till redaktionen och berätta om.

3. Gå på föreläsningar. Skulle du råka höra att en chefredaktör eller en redaktör ska hålla ett föredrag, gå! Okej, inte det lättaste att hitta kanske, men det kan t ex vara på olika mässor som t ex Allt för Hälsan, Eget företag-mässan eller andra nischade mässor. Där är med all säkerhet en hel del tidningar inom ämnet, och ibland brukar chefredaktören hålla föredrag – eller i alla fall vara i sitt ”bås” och mingla. Gå därför fram till honom/henne och presentera dig. Ärligt talat är jag förvånad över hur få som tar det här tillfället i akt. Jag har föreläst två gånger och av de få som kom fram efteråt och hörde av sig efteråt har åtminstone tre av fyra fått frilansuppdrag via mig, eller med hjälp av en kontakt till mig. Man blir helt enkelt väldigt glad när någon kommer fram och säger att de gillade föreläsningen.

4. Gå på Tidskriftsgalan. Jag tror att man måste gå dit med en tidning (inte säker), men om du skriver för en och du vet att de ska dit – gör allt som står i din makt för att komma med. Här kan du få alla redaktörerna på ett bräde!

Några tips när du står där framför redaktören i fråga:

  • Fråga glatt om de tar in frilansmaterial.
  • Säg att du är ett stort fan av tidningen och har några idéer på artiklar.
  • Prata max några minuter, säg sedan att du hör av dig på mejlen (denna kan du hitta på nätet) och tacka för dig.

Slutligen! Var ALDRIG rädd för en uppdragsgivare. Som en klok läsare påpekade för några veckor sedan: De är bara människor. Och de är i de allra flesta fall jättetrevliga och framförallt: beroende av duktiga frilansjournalister. Säg till dig själv att alla redaktörer ska vara glada att du, stans grymmaste frilansjournalist, kommer med idéer till dem. Skulle någon vara snorkig eller otrevlig på något sätt, skit i den tönten och gå vidare.

Vill du ha ett mejl är jag lagt ut en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se.

Några kurser som kommer framöver: Hur man effektiviserar sitt skrivande (och därmed får ett högre timarvode) och hur man tar mer betalt för sina artiklar.


Nyhetsbrev