Frilansskolan 48: Damma av ditt gamla material – och sälj på nytt

Nu ska vi prata om en av de roligaste delarna inom frilansjournalistiken: nämligen att återanvända och sälja material på nytt. Ett i mina ögon alldeles för underskattat sätt att få ekonomi i sin frilansfirma.

Jag har under åren skrivit mycket om bland annat följande ämnen:

  • Starta eget.
  • Försäljning.
  • Driva företag.
  • Relationer (ganska brett, de tre översta är egentligen bättre).

Utifrån dessa har det sedan uppstått smalare ämnen, till exempel:

  • Starta eget utifrån din hobby.
  • Öka din merförsäljning (alltså att sälja mer till kunderna man redan har).
  • Starta e-handel/öka försäljningen i webbshoppen.

Alla ämnen har jag kunnat skala upp och på olika sätt skrivit om i olika tidningar. Starta eget är kanske bästa exemplet – här kan ni se en powerpoint med ett axplock (det finns sjukt mycket mer) om lite olika artiklar jag skrivit om detta i olika tidningar.

 

Tar vinklarna aldrig slut, kan man fråga sig? Aldrig. Plocka upp en tre år gammal tidskrift och du kommer att se att det är i princip exakt samma grejer det skrivs om men med en annan paketering. Det är ju det vi journalister är så bra på: att hitta nya, heta vinklar som beskriver ett ämne.

Det roliga är också att när man följer ett ämne ser man snabbt hur man kan utveckla det och göra det hett just nu. Ta ”starta eget” som exempel. Då kan utvecklingen se ut så här:

2010: Vinkel som funkar: ”Så startar du eget” eller ”Eva/Amir startade eget företag”.

2011: Nu har starta eget-boomen slagit ner i Sverige, men ovanstående vinklar känns gjorda. En ny vinkel kan då bli: ”Vi startade företag av vår hobby” eller ”Så vågade vi ta steget till eget”.

2012: Starta eget-trenden har nu spridit sig till allehanda branscher. Både konstnärer och mjölkbönder ska bli entreprenörer, så varför inte dra nytta av starta eget-knäcket och sälja in det till nischade tidningar inom olika branscher? ”TEMA: Starta eget. Så driver du en lönsam rörmokarfirma” eller ”Tänk på det här när du startar eget som frisör”.

2013: Starta eget-vinkeln börjar bli tjatig. Ett utmärkt tillfälle att vinkla på steken och vinkla så här: ”Nu startar ’alla’ eget företag och nyföretagarstatistiken skjuter i höjden. Men konkurrensen är stenhård – många företag går omkull de första åren. Så vilka är framgångsfaktorerna? Jag intervjuar tre experter på området + ett case”. Eller: ”Alla startar eget företag men inte alla lyckas. Se här i vårt test om du har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare”.

Eller:

”10 heta företagartrender just nu”. Se till exempel denna lista vi hade med i utvecklad form i senaste numret av Driva Eget, skriven av frilansjournalisterna Gustaf Brickman och Maja-Stina Fransson. Kan förstås anpassas till vilken bransch som helst: 10 heta företagartrender på landet, 10 heta företagartrender inom frisörbranschen och så vidare.

Lärdom 1 är alltså: Samma grundidé kan alltid vinklas om och göras het på nytt.

Sedan kommer lärdom 2: Research, intervjupersoner och case kan alltid återanvändas.

Det finns någon sorts myt att en bra journalist ska börja ”från grunden” med alla sina artiklar. Så behöver det inte alls vara. Redaktören köper din kompetens och din expertis – att du skrivit om samma ämne 100 gånger förut är bara något positivt. Det visar att du är proffs på ämnet.

Ett exempel är en av mina favoritexperter Harry Goldman, vd på Nyföretagarcentrum, som jag intervjuat kanske 20 eller 40 gånger vid det här laget. Han är en utmärkt expert: kunnig och enkel att få tag på. Passar lika bra i en kvällstidning som i en tidskrift. Det vore slöseri med tid att inte använda hans råd på nytt, och synd för läsarna som inte får dra nytta av dem! Samma sak med case: har du ett case som du intervjuat i någon form i en tidning, självklart kan du använda samma person i en annan – så länge det inte är en direktkonkurrerande tidning eller en artikel med samma vinkel. Bra också att vänta en tid så att inte samma personer dyker upp i flera tidningar exakt samtidigt.

Här kommer de vanligaste frågorna jag får relaterat till att återanvända:

1. Vad är skillnaden mellan att sälja vidare och att återanvända?
SVAR:
Sälja vidare tar du samma text och säljer på nytt. Du får då vara öppen med detta till tidning nr 2. Läs mer om det här. När du återanvänder säljer du in en artikelidé helt på nytt, men drar nytta av research, case, experter och så vidare i texten. Oftast skriver du om, kanske intervjuar på nytt och anpassar.

2. Hur mycket måste jag skriva om?
SVAR:
Jag tycker att man ska skriva om det mesta, annars är det inte återanvändning utan återpublicering – två helt olika grejer. För att ta ett exempel: Du har skrivit en artikel om Eva och Amir som hittade tillbaka till varandra på Facebook efter 30 år, för tidning A. Sen säljer du in vinkeln ”3 par som hittade tillbaka till varandra – på nätet, genom föreningen, av en slump” (nåt sånt), till tidning B. Då kan du använda Eva/Amir som ett av casen. Här har du sedan två alternativ:

1. Du ringer upp och gör en ny intervju med dem. Tar ju kanske bara 30 minuter och sen 1-2 timmars skrivtid (eftersom du kan göra i princip samma artikel igen, fast lite omskriven och med nya citat).

2. Du säger till redaktören att du redan skrivit om ett av casen i en annan tidning och kollar om du kan återanvända texten. Kan dock vara lite känsligt, beror på tidningen. Vissa har som regel att de inte ska publicera gammalt material.

Hur skalar jag upp jobben redan från början?
Svar:
Det är en bra idé att ha det här i åtanke när du säljer in jobb. Framför allt guidande artiklar som riktar sig till olika yrkesgrupper fungerar ofta jättebra att återanvända från. De kan ofta skrivas om lite och hottas upp med ett case specifikt för branschen. Frilansjournalisten Gustaf Brickman berättar till exempel i min bok att han skrivit om revisionsplikten för småföretagare i fyra olika tidningar.

Meeen min erfarenhet är ändå att återanvändning fungerar bäst på sikt. Man skriver om olika ämnen och så plötsligt dyker det upp situationer då man kan återanvända. Man blir lika glad varje gång 🙂 Så med andra ord: slå inte knut på dig själv med att knöla in fem artikelidéer i samma intervju, det kan bli svårt. Däremot om man åker på resor eller gör större reportage så är det en jättebra idé att redan från början skala upp jobbet och sälja in till olika tidningar.

Om någon vill köpa min bok så har jag nu fixat en rabatt till er på 15 %. Den kostar nu 249 kronor i stället för 293. Skriv bara in koden ”frilans” när du kommit till kassan på Bokus (du hittar rutan till höger på sidan) så dras rabatten. HÄR kommer du till köpstället.

OBS! Rabatten går ut den 20 november!

Ha en underbar vecka!


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev