Frilansskolan 45: Så blev mina gamla artikelidéer bättre

Camilla Björkman

Publicerades: 10 januari, 2013

God fortsättning alla härliga bloggläsare! Hoppas ni har haft åtminstone några dagar av skön ledighet. Själv skulle jag åka till Shanghai med killen men när vi checkade in på Arlanda frågade kvinnan bakom disken efter visum. Vi stirrade på varandra i panik. Sen svor vi högt (och jag grät lite) när vi insåg att vi missat just detta. Ingen chans till ombokning eller pengarna tillbaka. Som tur var hittade vi billiga biljetter till Gran Canaria i stället. Inte fy skam det heller, förutom att vi åkte på två dagars matförgiftning. Man får skratta åt eländet 🙂

I alla fall, jag sitter här och håller på med min kommande bok och hittade mitt första mejl till Anders Andersson, chefredaktör på Driva Eget. Jag sprang på honom på en bokrelease och mejlade honom därefter tre artikelidéer. Han ville inte ha någon av dem – men tyckte att jag verkade entusiastisk och hade koll på tidningen så han ringde en vecka senare och beställde en annan artikel.

Ska vi inte ta och titta på de där idéerna, nu flera år senare när jag fått mycket mer erfarenhet vad som gör en idé mer ”säljbar” så att säga? Jo, det tycker jag! Här är mitt mejl och mina synpunkter idag:

Från: Camilla Björkman
Till: Anders Andersson / Driva Eget
Ämne: artikelförslag

Hej Anders,

Hoppas att allt är bra med dig! Här är några artikelidéer som jag har funderat på till Driva Eget. Då jag inte ”upptäckte” tidningen förrän detta år hoppas jag att det inte är artiklar som redan skrivits. Det jag tror att jag bäst kan bidra med överlag är artiklar inom områden som PR, marknadsföring och bättre kundrelationer.

Hör gärna av dig om du gillar någon eller några av idéerna!

1. Dina kunder*: NÄTVERKA DIG TILL FLER KUNDER
Att se över sitt nätverk och lära sig att utnyttja det på bästa sätt kan öka försäljningen rejält. Det är en metod som i dag blir allt vanligare hos företag, som utnyttjar professionella nätverk och sajter som Facebook. Artikeln skulle vara en guide (där nätverksproffs/försäljningscoach tipsar) till hur du kartlägger dina befintliga nätverk och hittar nya potentiella kunder i det, hur du skapar nya nätverk och hur du blir en fena på att nätverka i sociala sammanhang. Dessutom kan artikeln tipsa om professionella nätverk att gå med i.

MIN KOMMENTAR IDAG: Artikelidén har två stora problem. Dels är den alldeles för bred och generell. Dels är ämnet så uttjatad att det inte finns ett uns av aktuell krok i det, även om jag försöker få det att låta som med ”Det är en metod som i dag blir allt vanligare…”. Här hade det varit bättre att smala ner ämnet och till exempel skrivit om ett nytt sätt att nätverka. Eller kort och gott vänt på steken: Vi hör ständigt att nätverkande är bra för att få fler kunder. Men är det verkligen alltid så? Säljcoachen X menar att det är precis tvärtom. Osv… Alternativt: skippat ämnet och valt ett annat.

2. Ditt liv: DU = DITT FÖRETAG?
En stark personlighet hos en entreprenör kan helt klart bidra till företagets framgång. Se bara på Ryan Air, Virgin och Driva Eget – alla är de företag som vunnit på ägarens personliga varumärke. Men är det rätt väg för alla entreprenörer? Artikeln skulle väga för- och nackdelar med att koppla samman ditt företag med ditt personliga varumärke, och guidar till hur du i så fall går tillväga för att stärka det.

MIN KOMMENTAR IDAG: Grundtanken är bra tycker jag – detta är en intressant aspekt av småföretagandet som inte är för uttjatad. Problemet är att jag går efter det förväntade. Redan i första meningen slår jag fast att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Vad händer om jag vänder på det? Till exempel: ”Man får ständigt höra att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Men de senaste händelserna i media som visar hur VD:n X fick hela företaget att falla visar att det har sina nackdelar också. Artikeln tar avstamp i krisen och låter en expert guida i hur man undviker att samma sak händer dig som småföretagare.

3. Dina kostnader: FÅ DITT FÖRETAG ATT SYNAS I MEDIA
Att jobba med PR och marknadsföring är en mycket viktig faktor som småföretagare. Artikeln skulle bestå av konkreta tips från PR-experter på hur du skapar ett ”buzz” kring ditt företag och får medierna att skriva om det. Kanske kan man illustrera med framgångsrika PR-kupper genom tiderna, alternativt tips från svenska småföretagare som lyckats med att synas i medierna.

MIN KOMMENTAR IDAG: En bra idé som faktiskt ledde till att jag något år senare sålde in en ny vinjett till Driva Eget (Din PR) som jag i princip alltid skrivit sedan dess. Kul med illustration av framgångsrika PR-kupper. Men än en gång är vinkeln för bred. En smalare vinkel skulle till exempel kunna vara en som vi hade i somras i tidningen, med Driva Egets bloggare Anna Fagerström: ”Så kommer du in i morgonsoffan i TV”. Här hittade jag ett aktuellt case med småföretagaren Raija som lyckats extra bra genom att kontakta Nyhetsmorgon och tipsa om sitt företag i vilket hon designar dopklänningar. Eftersom det var i somras, i samband med prinsessan Estelles dop, blev vinkeln extra het. En annan vinkel skulle kunna vara: ”PR-fällorna du INTE ska gå i” som också vänder på steken och tar upp alla snedsteg man kan gå i när man försöker komma in i medierna.

Japp, det var de idéerna! Nu var ju det här feedback på hur de kunde bli bättre för just Driva Eget. För en annan tidning är kanske ”Så nätverkar du dig till fler kunder” en jättebra idé. Det beror alltså på vilken tidning det handlar om.

Raija gjorde knäcket unikt – och gav det en aktuell vinkel.

* ”Dina kunder”, ”Ditt Liv” osv är Driva Egets vinjetter.

Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).