Framgång på LinkedIn

Många frågar mig hur man når framgång i sociala media och i synnerhet på LinkedIn.
– Definiera framgång brukar jag svara. Vad är framgång på LinkedIn för dig? Är det att:

 

  • bygga upp ditt varumärke och bli känd/erkänd
  • marknadsföra företaget generellt eller en viss produkt/tjänst/kampanj
  • hitta nya kunder
  • öka trafik till ditt företags webbplats

Troligen är det alla av ovan punkter, eller hur?

Hemligheten med sociala media och LinkedIn är att vara här, inte bara sätta upp skylt och då och då lägga ut nåt, utan att verkligen använda LinkedIn, dagligen helst. Att engagera dig i grupper där din målgrupp finns, diskutera, svara på frågor och dela ut sådant som är inom ditt område (behöver inte alltid vara eget material) och göra en konkret plan – kommer att ge resultat – och framgång.

Många frågar också om man verkligen ska ha en sida på Facebook om man arbetar B2B utan istället bara ska använda LinkedIn. Mitt svar här är att du ska använda de kanaler där du tror att du hittar dina kunder, men om du kan finnas på flera kanaler öppnar upp för alla som är intresserade av ditt företag att själv välja att följa dig i den kanal de själva gillar bäst. Alltså välj båda

Här är en plan som du kan följa

  1. Fastställ varför och hur du ska göra (strategi)
  2. Definiera mål med ovan (så du kan mäta din framgång)
  3. Uppdatera din profil  (Så den ger ett spännande och professionellt intryck)
  4. Gör en plan 
    Här ska alla företagets marknadsaktiviteter ingå) och hur du kan använda LinkedIn för att lägga ut, dela etc (taktik), eller posting plan/konversationsplan som det också heter
  5. Addera till affärsdrivande appar i LinkedIn
  6. Gör en daglig rutin (LinkedIn på 10 min), 
    Kolla in vilka nya kontakter LinkedIn föreslår, kolla in vilka som tittat på din profil (agera om det är ett prospekt), kolla in vilka av dina kontakter som de har lagt till.
  7. Använd avancerad sök –tjänsten på din målgrupp och spara
  8. Sortera dina kontakter
    I olika tags eller mappar så du kan göra riktade utskick från Linkedin
  9. Börja följa planen
    Planera nu in när, vad, för vilka du börja lägga ut information, delar etc, länkar till nyhetsbrev, tips och råd, artiklar (egna och andras), andras inom din bransch material att dela vidare, ställ frågor via polls

Följer du ovan och arbetar effektivt och målinriktat kommer det definitivt ge resultat – och framgång på LinkedIn.

Vill du lära dig mer – kontakta mig eller följ mig på LinkedIn


Nyhetsbrev

ANNONS

Smitare
Smitare kommer undan

25 miljoner upp i rök

Det smits för 25 miljoner kronor årligen från landets drivmedelsstationer. Nu vill branschen at...