Forma en affärsidé med dig själv som målgrupp

Under jul- och nyårshelgen hoppas jag hinna med att skriva manus för sommarens trolleriföreställningar. Vi har producerat nya föreställningar varje säsong sedan starten 2008 och börjar lära oss hantverket.

Processen är i långa stycken samma som att forma och förädla en affärsidé.

Den första frågan som man måste ställa sig är: Vem vänder vi oss till? Vem ska köpa produkten eller tjänsten och till vilken nytta?

Vi såg från början barnfamiljer som vår målgrupp. Det visade sig vara fel.

De som kommer är 50+ med eller utan barnbarn. Dagens föräldrageneration gillar inte klassiskt trolleri, i vart fall tror de inte det. De söker ett ställe för inlämning av barnen för en halvtimmes underhållning, medan föräldrarna fikar.

Barnparkering ger inte tillräckliga intäkter för att finansiera en uppsättning. Endera måste man få vuxna att betala eller också krävs bidrag. Bidrag ställer krav. Det ska vara genus och mångfald, det räcker inte med att underhålla,

Vad som lockar dagens föräldrar till vår genre är det barnförbjudna. Det ska vara lite farligt, lite äckligt och lite porrigt. Med andra ord burlesk.

I teveserien ”Köttberget checkar ut” hävdade Amelia Adamo att dagens unga är pryda och den victorianska eran är på väg tillbaka. Det var under den perioden som burlesken växte fram som en säkerhetsventil i ett moralistiskt samhälle. Kanske är det förklaringen.

Vi hittade istället äldre med eller utan barnbarn. Eller rättare sagt, de hittade oss. Genom åren har vi pratat med många av dem och vet vad som lockar. Vi som var barn på 1950- och 60-talen växte upp med trollkarlar som Truxa och Bertilo, med varieté på Folkets Park, med varietétält på Barnens Dag. Det följde även med in i teverutan med program som Sigges Cirkus och Varieté Ystad.

Vårt tält är en tidsmaskin för människor födda innan 1970. Många av dem är idag mor- och farföräldrar och tar gärna med barnbarnen på resan tillbaka till barndomslandet.

Vi tillhör själva målgruppen och sysslar med det som vi annars hade betalat för att se andra göra. Många framgångsrika affärsidéer bygger på samma målgruppsanalys: Vad är jag själv beredd att betala för? Även skaparen av Apple och alla fantastiska pryttlar resonerade på samma sätt. Läs biografin om Steven Jobs.

Och som avslutning tillönskar jag er alla en God Jul och ett Gott Nytt År.


Nyhetsbrev