Fokus för f-n! Fyra steg mot mål.

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 19 januari, 2015

Så här i början på (säljskole)året kan vi behöva konkretisera våra mål – eller riktningar om du föredrar det.

En del personer klarar inte av att sätta mål – för tänk om de inte uppnås? (Definitionen på mål är att det bl a ska vara mätbart, uppnåeligt men utmanande, förknippat med en deadline och att du själv ”köpt” det med hjärtat.)

Om du därför upplever målpanik med risk för misslyckande, så tänk istället på riktning – vill jag hit eller dit? Detta sätt att beskriva vart man vill har hjälpt ett antal säljskygga entreprenörer till oanade resultat, de slapp känna att de missade ett slags målsnöre på viss tid.

Men – nu kommer det viktiga: om du inte vet vart du är på väg så kommer inte något du gör att leda dig rätt. (Berömda uttjatade citatet om kaninen i Alice i Underlandet). Du är ju så att säga ute och irrar likt en orienterare i fel skog med oläslig karta utan kompass. Och då lär man aldrig komma dit man möjligen ville.

Detta är basic menar du, javisst. Men efter drygt trettio år i säljandets centrum är jag fortfarande häpen över hur många som saknar både mål och riktning, de bara jobbar på, ungefär som en tennisboll där någon annan servar.

Om du istället vill driva på, gör klart för dig fyra saker:

1 Hur ser din önskvärda framtid ut? Beskriv den målande i ord, bild, doft, ljud, ljus… våga drömma.

2 Kan du identifiera något konkret att rikta in dig mot i den bilden? Beskriv det som ett mål.

3 Ta första steget idag. Ring det där samtalet, sänd det där mailet, boka in det där mötet…

4 Jobba på och behåll målet i fokus. Även den längsta resa börjar med första steget (gammalt kinesiskt ordspråk som är mycket sant).