Falska argument på Charterutflykten

Jag är precis hemkommen från en inspirationsresa till Italien. Ett bra sätt att ladda batterierna. Njuta av sol, bad och god mat med familjen. Och få chans att reflektera över allt som hänt så här långt under året.

Det ger mig nya vinklar och inspiration inför hösten.

Jag håller alltid ögonen öppna efter nya iakttagelser att dela med dig som läser. Och den här gången fick jag tyvärr lära mig på nära håll.

Det som slog mig när det gäller semesterresor via charter är att det måste vara en av dom svåraste sakerna att sälja för att få maximalt nöjda kunder. Eftersom förväntningarna är så höga.

Och ännu svårare är det när man säljer med fel argument. Då blir det riktigt fel.

Jag tänker på det här med utflykter…

Ibland får man känslan av att man som charterarrangör gör och säger PRECIS VAD SOM HELST för att fylla bussen som ska gå till utflyktsmålet.

Inte för att man som kund ska få en underbar upplevelse, utan mer för att slippa förlora pengar på att några platser i bussen står tomma.

Vi var intresserade av en utflykt över dagen till Sicilien. Eftersom vi reste med vår son på tre månader var jag noga med att fråga hur lång tiden i bussen var.

Säljaren gav mig till svar att bussresan skulle ta två timmar per väg och att man sedan skulle få en härlig heldag på utflyktsmålet.

Jag frågade tre gånger för att det inte skulle vara några tveksamheter.

När vi kom iväg tidigt på morgonen visade det sig att bussresan istället var fyra timmar per väg och att den totala tiden på utflyktsmålet var ungefär 3 timmar.

Det berodde inte på någon trafikstockning. Det var så lång tid det tog.

Istället för en buss full med glada utflyktsresenärer fick researrangören en busslast med mycket missnöjda kunder. Allt beroende av en enda sak.

Säljarna sålde med falska argument. Man sålde en utflykt som inte fanns.

Man stod och ljög för att få kunder.

Hamna aldrig i den fällan. Tänk istället så här:

Bästa sättet att slippa hitta på falska säljargument är att kunna dina egna VERKLIGA argument bra. Så bra att du berättar så målande om dom att kunderna vill köpa.

Det du vinner då är nöjda kunder, som vill komma tillbaka.

Det är raka motsatsen till vad charterarrangören fick.

Jag hörde många i bussen yttra orden:

– Aldrig mer den här researrangören!

Eftersom konkurrensen i branschen är stenhård lär det bli en dyrbar läxa för arrangören.

Ha en kanonsommar!

Max
 


Nyhetsbrev