Ett nytt sätt att tänka och arbeta

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 13 juni, 2016

Social Selling works!

Försäljning kan koordineras med kommunikation för att bli mer träffsäker och få större effekt.

Medarbetarna spelar en nyckelroll:

  • De bearbetar kunder, kollegor och branschkontakter med sina nätprofiler i social media.
  • Deras professionella rykte stärks av tydliga personliga varumärken.
  • Deras kontaktnät värdeladdas och växer. Det ökar medarbetarkanalens räckvidd och effekt.

Var häromdagen inne på en lunchrestaurang i Stockholm och de säljer cyklar. Det som slår mig är om den första tanken var ett matställe eller om ursprungstanken var just en cykelaffär men ingen kom in och handlade utan istället startade de en lunchrestaurang för att locka in kunder. Under den tiden kunderna äter så får de löpande och så gott som varje vecka information om varor så som tröjor, byxor, utrustning till cykeln därhemma eller att man kanske rent av skulle börja cykla men det är ju inte en cykelaffär utan en lunchrestaurang som säljer mat och det andra kommer på köpet. Gästerna utbildas och engageras hela tiden i vad det innebär att ha cykel och till sist köper de en cykel eller tillbehör.

Varför tar jag då upp detta? Jo, jag tror att detta är er och er bransch utmaning när det gäller att få företag och individer att bli intresserade av er produkt/tjänst och jag tror att det handlar om att sälja något annat än just det ni säljer.

”Vart är er lunchrestaurang?” Hur kan ni få fler att bli intresserade av er produkt/tjänst.

Jag hävdar att om ni framgent ägnade er åt Social Selling så skulle ni likt cykelaffären som egentligen är en lunchrestaurang få kunder som köper en cykel fast att de inte hade tänkt att göra det från början.

Social Selling ger er en möjlighet att bearbeta fler kunder med högre servicenivå med samma resurser.

För att lyckas behövs bland annat en bra nätprofil och en genomtänkt innehållsstrategi. Skall kunderna engageras krävs värdefulla tips och snabb omvärldsbevakning som gör nytta.

När vi hjälper försäljningsavdelningar, specialister och drivna entreprenörer att öka sin försäljning är social selling ett nyckelverktyg.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar
Fredrik Steinholtz

Affärsrådgivare inom området försäljning I Social Selling I Kompetenskälla I Bollplank