Ett guldtips när du ska finna kundens behov!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 11 juni, 2015

Häromdagen fick jag anledning att fundera över hur man verkligen finner ut vad kunden behöver. Jag vill gärna dela den erfarenheten med dig. Särskilt som den ledde fram till ett större uppdrag eftersom vi så snabbt identifierade kundens behov.
Det hela började med att kunden blev kraftigt försenad försenad till mötet utan att meddela mig det. Jag hade rest en längre sträcka och blev rätt irriterad när jag märkte att jag rest förgäves – skulle jag vända hem eller helt enkelt stanna kvar och invänta denne? Jag valde att stanna kvar, det skulle ta längre tid att återkomma en annan gång. Jag säger inte att det är bästa valet, men nu valde jag det.

Under tiden jag väntade satt jag i kundens trevliga fikarum och började samtala med ett gäng som satt där. Och hör och häpna – alla tänkbara problem diskuterades öppet och jag fick en synnerligen uppdaterad version av var företaget befann sig och vart man var på väg och vilka hinder som fanns på vägen dit. Ett bättre nuläge kunde inte ens kunden ha gett mig personligen.

När kunden sålunda dök upp, var jag tämligen väl förberedd. Med några enkla frågor som avslöjade ”var det gjorde ont”, måste kunden medge att de hade problem. Och mitt förslag till lösning passade som handsken.

Sensmoral: Var alltså mer nyfiken när du träffar olika personer (i eller utanför fikarummet)  – tänk och uppför dig som en journalist och ställ intressanta och relevanta frågor! Du får så mycket godbitar att sätta tänderna i att du inte kan misslyckas när du väl står öga-mot-öga med kunden.
Lycka till!