En sak i taget

Jenny Eklund

Publicerades: 18 april, 2012

Hur många gånger har vi inte hört den frasen? ”Ta en sak i taget” – så blir det bättre resultat och du får mer gjort i slutändan. 

Ändå så gör vi inte riktigt så. Vi smygkollar på mejl, Facebook och fixar andra ärenden under möten. Vi avbryter vårt arbete för att bara ”snabbfixa” några andra grejer som plöstligt pockade på. Vi skriver jobbmejl medan vi lagar middag, och pratar i telefon (kanske också ibland textar) medan vi kör bil. Vi är ju så himla bra på multitasking!

Men det pris vi får betala är med vår egen energi. Sakta men säkert töms våra reserver när vi blir splittrade. Dessutom förlorar vi allt mer förmågan att vara närvarande.

Om vi gör en sak i taget så kan vi i stället koncentrera oss bättre, fokusera mer på uppgiften, bli mindre splittrad och nå bättre resultat. Egentligen vet vi allt det här, så jag ska inte ödsla tid med att dra upp en massa olika anledningar till att det är smartare att göra en sak i taget. Men här är några påminnelser på vad som kan hjälpa dig få en mer produktiv dag på jobbet.

5 tips för att få ut mer av din jobbdag

1. Gör det som är viktigast direkt på morgonen. Se till att du inte kan bli avbruten under åtminstone en hel timme, gärna längre. Stäng av alla tänkbara distraktioner.

2. Ta riktiga pauser. En del föredrar korta pauser ofta, medan andra behöver ett rejält avbrott en gång per dag. Gör något helt annat; gå ut, träna, ta en tupplur, se på videoklipp, lyssna på musik, meditera – vad som helst som får din hjärna att tänka på något annat.

3. Stå ut med att inte få svar från andra på en gång. Den här är svår tycker jag själv, men om jag slutar förvänta mig blixtsnabba svar från andra så kan jag också lättare tillåta mig själv att svara på saker när det är läge.

4. Gör dina möten viktiga men kortare. Vi behöver inte alltid avsätta två timmar i kalendern för alla möten. Testa med en halvtimme eller 45 minuter i stället, och se till att den tiden i stället blir väl använd. Att ni som deltar i mötet verkligen är där.

5. Batcha. Styr ihop arbetsuppgifter som liknar varandra eller hör ihop till ett och samma längre tillfälle.