Ekologisk mat är receptet på lönsamhet i företaget!

Mikael Espenkrona

Publicerades: 25 januari, 2010

 Förra fredagen hade vi några goda vänner på middag hemma.

Under samtalet kom vi in på välmående och om den massiva marknad som kost och hälsa utgör.
Alla” verkar ha hundratals olika modeller för att hålla sig i bättre form, orka mer och prestera bättre, och de som tjänar mest på det är de kommersiella intressena bakom varje ”metod”.

Samtalet kom snart in på den ekologiska trenden och våra gäster, som driver en stor ekologisk gård, hade en aldrig sinande lista av argument för varför ekologiskt odlad mat är det enda rätta.

Ekologisk mat smakar bättre eftersom den är mycket närmre själva produktionen. Den innehåller inte alla de konstgjorda och/eller onaturliga tillsatser som enkom har kommersiella syften som:

  • lägre konsumentpris
  • längre hållbarhet
  • ökade volymer
  • fler ”skördar” per kvm och år, m fl.

De menade att kvartalskapitalismens allt ökande krav på individen har förpassat maten, i alltför stor utsträckning, till att vara ”ett bränsle som skall vara billigt och gå fort att få färdigt och i sig”.

Färg, form och smak forskas fram för att vara tillräckligt nära originalprodukten för att kunna få marknadsföras under samma namn.

Alla, som vet hur en egenodlad morot eller potatis smakar, och som tar sig tid att stanna upp några minuter för att jämföra den med motsvarande massproducerad vara, märker hur enormt stor smakskillnaden egentligen är.

Argumenten för ekologiskt odlad mat fortsatte sedan i strid ström:

  • sunda värderingar
  • bättre arbetsförhållanden
  • bättre kvalité
  • bättre hälsa och välmående

Men faller det ändå inte på det höga priset, försökte jag, men fick genast tillbaka: ?

– Vad är rätt pris?
– Hur mycket är din hälsa och ditt välmående värt för dig?

Det var då jag kom ihåg en undersökning från näringslivet som jag läst någonstans, någon gång, om att det enda som egentligen delas av alla människor är viljan att må bra.

Vi människor luras att tro att vår drivkraft är antingen pengar eller tid, eller båda, men dessa båda är egentligen bara hygienfaktorer för att kunna uppnå den verkliga drivkraften.

Den verkliga drivkraften är samma för alla människor, oavsett kön, ras, yrke eller läggning nämligen:

Att må bra!

Sanningen är, att den som mår bra:

  • blir en bättre medmänniska och kollega
  • blir en bättre partner
  • blir en bättre familjemedlem
  • presterar bättre på sitt arbete

Argumenten för ekologiskt odlad mat är därför exakt samma som för ett lyckligt och harmoniskt liv.
Tänk, vad skönt att veta att allt börjar med att först finna sitt eget ”recept”.

Argumenten för ekologiskt odlad mat är ju dessutom exakt samma som för ett riktigt bra ledarskap.
Ledarens viktigaste uppgift blir nu att finna varje enskild medarbetares unika recept på välmående, och sedan aktivt stötta denne att följa det.

Det enda besvärliga är att varje recept ofta är en familjehemlighet, så vägen dit kan vara olika lång och utmanande, men den går alltid via tillit, tålamod, respekt och förtroende.

Jag lovar att det är värt att prova, smaka själv så förstår du vad jag menar!

 

Vi hörs om en vecka!
/M