Egenföretagare! Vad är din plan?

Det går bra nu!

Du och ditt företag har nu under en längre tid haft framgång, ni har sålt produkter och tjänster över förväntan, ni slår säljrekord var och varannan månad. Så i detta läge säger du förmodligen till dig själv, varför skulle vi behöva oroa oss för sociala medier?

Kanske för att dina potentiella kunder är där!

Det svänger snabbt och dina kunder söker hela tiden den bästa lösningen. Kunderna använder de digitala möjligheterna för att titta på vad du har att erbjuda och samtidigt tittar de på vad dina konkurrenter har att erbjuda.

Vem vill du att de skall välja?

Företagsledare kan inte längre förlita sig på metoder för försäljning som bygger på tekniker som skapades för årtionden sedan. Jag möter fortfarande företag som gör 10 – 15 möten i veckan och det enda de talar om är att de inte får förlora farten utan måste öka, försäljningschefen vill att de ökar takten och gör fler möten. Just nu funkar kanske detta men det är bara en tidsfråga innan bommen går ned och kunderna säger nej.

Många av de företag med denna typ av säljorganisation där antalet möten är prio 1 försöker sedan via marknadsavdelningen ta till sig digitaliseringen. Vi kan inte på ett framgångsrikt sätt ta till oss digitalisering med föråldrade säljmetoder och förvänta oss framgång.

Det pratas ofta om att våra köpare har förändrat sitt köpbeteende. Som svar på det förändrade köpbeteendet så är ett nytt mindset kring försäljning och ett förändrat säljbeteende hos de som säljer ett måste. Ja, det kommer att krävas lite arbete i början för att skapa en bra grund men det är inte så komplicerat som du kanske tror.

En bra grund för Social Selling inkluderar följande rubriker:

  • Ha en plan
  • Definiera din målgrupp
  • Skapa ditt innehåll
  • Välj rätt verktyg för just din målgrupp. LinkedIn är inte något självklart val.
  • Implementation. Det krävs disciplin, var konsekvent i ditt agerande och framför allt agera.
  • Mät och följ upp.

Att nå framgång kräver vanligtvis träning så mitt tips är att investera i träning.  Min erfarenhet säger att de som lyckats bäst med Social Selling är de som konsekvent agerar.

De som varje dag ägnar en viss tid av sitt säljarbete åt olika sociala kanaler är vanligtvis de som lyckas bäst. Att säga att man inte har tid är helt okej MEN då har man sig själv att skylla om resultatet inte blir det förväntade.

En viktig förutsättning för framgång med Social Selling som vi inte så ofta talar om är vikten av att införandet av Social Selling är sanktionerat från ledningen.

Att det från ledningsgruppens sida skapas en plan för säljarbetet i sociala kanaler underlättar införandet av Social Selling.

Att agera operativt i olika sociala kanaler är viktigt, helt enkelt ett måste för att generera ett resultat men det är som min mentor sa när jag för första gången var försäljningschef och jag själv tyckte att jag förmedlat allt glasklart, ”Utmärkt Fredrik, nu har du sagt till alla dina medarbetare att de skall åka till Gävle, det är bara ett problem, de vet inte vart Gävle ligger.”

Alltså, utan en karta att förhålla sig till så finns det en stor risk för att dina medarbetare kör vilse och stöter på problem och där med sagt kanske inte resultatet blir det förväntade.

Att som säljare använda olika sociala kanaler i sin försäljning kan förbättra säljinsatsen. Det sker lättast om varje säljare anpassar sitt budskap för varje potentiell kund och utvecklar sitt arbetssätt kring försäljning för att uppfylla de förväntningar som dagens köpare kräver.

Om allt säljare, konsulter etc gör är att använda olika sociala kanaler för att sprida generiska säljbudskap till den stora massan av personer i dessa kanaler, ja då har tanken med hur Social Selling ska fungera för att skapa flera leads och öka möjligheterna att göra affärer missats helt.

Om du önskar vet mer om hur du på ett effektivt sätt integrerar Social Selling i din försäljning är du välkommen att kontakta mig så tar vi en diskussion.

Hälsningar
Fredrik


Behandla kunden som din gäst
Så skapar du en vinnande företagskultur

Behandla kunden som din gäst

Ett enkelt hej med ett leende gör skillnad för kunden. Experten tipsar hur du skapar en vinnand...

Nyhetsbrev