Du tror att du väljer

Hanna Brodda

Publicerades: 3 juni, 2009

Nu har jag hamnat i något av en pottkantssituation. Det gäller nästa svåra val vi entrepenörer ställs inför. Underleverantörer.
Vem ska bygga min sajt? Jag har valt system, vet ungefär hur jag vill att den ska se ut, men hur ska utvecklaren se ut?
Letar jag efter en coladrickande ensam cowboy att dela solnedgångarna med, flexibelt och lite så där efter hand, typ student, eller är det en hel byrå som ska leverera en fix och färdig produkt med design, logga och allt. Och till vilket pris?
 

Det första alternativet är billigare. Till en början. Det senare alternativet ser ut att bli ungefär dubbelt så dyrt, väljer jag bort det har jag ju tjänat in hälften, som sedan kan användas till att fixa till studentens misstag.
Förmodligen kommer jag att ångra mig. Men jag har bestämt mig. Och nu blir det ändå precis tvärt om.

Mitt beslut var att välja den ensamma drupalsnickraren, som kunde jobba tillsammans med mig och min blivande partner. Vi tog i hand och beslutade att börja ungefär som i dag. Häromdagen ringde han.
– Det kommer inte gå. Jag har fått ett större jobb som jag måste ta, tyvärr. Finns det något jag kan göra för er?

Okej. Vad ska jag säga? Han kan bygga en sajt. Fort. Nu ska han inte det. En känsla av att allt höll på att gå åt helvete drabbade mig. Ingen produkt, ingen affär och ingen som kan bygga den. Vad är en idé värd, om den inte realiseras?

Det är en av farorna med att vända sig till en frilansande underleverantör. Det är bara en person och gör han bedömningen att han får mer av sin andra kund, ja, då åker du ut med badvattnet. Vi hade krismöte jag och min blivande partner och det fick bli näste underleverantör på listan. Den dubbelt så dyra, väletablerade byrån, med fint kontor i Gamla Stan. Det stod inte med på offerten, men jag vet ju hur det ligger till.
De gör snygga grejer, de är snabba och mycket bra på att organisera och strukturera i stora mediematerial. Jag känner redan att jag älskar dem. De sa ja. Ja.

Lärdom 1
Du tror att du väljer,
men sitter helt i händerna på hantverkaren/teknikern/underleverantören. Om du gör en total screening av marknaden eller bara tar första bästa kanske inte gör någon skillnad i slutändan?

Lärdom 2
Grisen i säcken.
Vem du än får som ska måla din affär, bygga din hemsida eller inreda ditt kontor, du vet aldrig om du väljer rätt person förrän det är för sent. När allt är klart. Då är du i bästa fall asanöjd.

Lärdom 3
Populärt har sina nackdelar.
Publiceringsverktyget Drupal är modernt, smidigt och open source-gratis. Det har många insett den här våren. Det är som med gammaldags, tvåkupiga tegelpannor. Den eller de som ska lägga det är inte gratis, de går knappt att köpa för pengar.