DU måste måla bilden

Det är den 23 december 2009.

Och du ska precis plocka ihop dina saker och gå hem till ett välförtjänt julfirande.

Du har ett stort leende på läpparna. Visserligen är du trött efter en lång säljhöst, det ligger snöslask på gatorna och alla julbestyr är inte riktigt klara. Men.

DU GJORDE DET!

Det blev exakt så som du ville. Du satte ett tufft mål, inget snack om det. Du hade en plan för hur du skulle jobba. Och du klarade det.

Yes!

Där backar vi bandet. Tillbaka till måndagen 10 augusti. Säljsäsongen ska precis dra igång och det kanske känns tungt att starta upp efter semestern.

Precis då frågar jag dig:

– Vart är du på väg egentligen? Vet du det? Vet du hur din bild av den 23 december ser ut? Vet du vad du vill ha uppnått då?

– Men Max, hur ska jag veta var jag är den 23 december? Jag vet ju knappt vad jag ska göra nästa helg?

– Då måste du ta reda på det. Det gör du så här:

DU måste måla bilden.

Du måste själv inom dig se var du vill vara när den här säljterminen är över, luciatågen har gått förbi och glöggen är uppdrucken.

Det kan ingen annan göra åt dig.

Inte jag. Ingen annan än DU.

Och du ska veta att gör du det ökar chansen betydligt att du är nöjd med vad du åstadkommit.

Detta är särskilt viktigt om du är småföretagare och det mesta beror på om du gör eller inte gör saker.

1. Sätt dig ensam i lugn och ro, hemma eller på jobbet. Stäng dörren och stäng av telefonen.

2. Blunda och tänk så länge du behöver på hur det är när du går hem för julen.

3. Hur mår du då? Vilken känsla har du i kroppen? Vad vill du ha uppnått då?

4. Ta ett papper och skriv dagens datum. Skriv sedan: Den 23:e september har jag uppnått ……. Och då kommer jag att må …….

Börja sedan direkt tänka ut en plan för hur du steg för steg ska ta dig dit.

Jag tror så här:

Om du tar dig tid nu, i början av augusti, att ta fram din bild. Då kan du använda den hela hösten för att hitta motivation när det känns trögt.

Och för att inte tala om hur mycket bättre julledigheten blir eftersom du kan vara nöjd med det du gjort.

Till sist vill jag tipsa om en bra artikel, skriven av inspiratören Annika R. Malmberg.

Hon ger dig konkreta tips på hur du gör en missnöjd kund till din bästa affärskontakt.

Klicka HÄR

Vi hörs!

Max

 


Nyhetsbrev